Artykuł sponsorowany

Reguły odliczania VAT od samochodów firmowych

Reguły odliczania VAT od samochodów firmowych

Samochody firmowe wykorzystywane są w niemal każdej firmie. Stanowią one podstawowe narzędzie pracy pracowników oraz pracodawców, którzy w zależności od warunków użytkowania, mogą korzystać z nich w celach firmowych lub mieszanych. Od tego również zależy, jaką kwotę VAT będzie można odliczyć od wszystkich kosztów i wydatków związanych z pojazdem. Sprawdźmy, jakie są reguły odliczania VAT od samochodów firmowych.

Na czym polega częściowe odliczenie VAT od pojazdu?

Samochód do celów mieszanych może być wykorzystywany przez pracowników i przedsiębiorców zarówno po to, aby wykonywać czynności w ramach działalności gospodarczej, jak i korzystać z niego w związku ze sprawami prywatnymi. W takiej sytuacji zgodnie z obowiązującym prawem, jeśli samochód jest używany w ten sposób, możliwe jest odliczenie od wydatków z nim związanych 50% VAT. W tym przypadku nie jest również konieczne spełnienie żadnych dodatkowych wymogów.

Specjaliści zajmujący się doradztwem podatkowym w Warszawie z biura Kognitariat podkreślają, że częściowe odliczenie VAT dotyczy także aut wprowadzonych do ewidencji środków trwałych, dla których podatnik nie wyraził chęci prowadzenia ewidencji dla celów VAT.

Zasady odliczania VAT od samochodu do celów firmowych

Jeżeli natomiast pojazd używany jest wyłącznie do celów firmowych, możliwe jest odliczenie 100% VAT. Odnosi się to do odliczenia wszystkich wydatków z nim związanych, mianowicie zakupu, opłat leasingowych, paliwa oraz wydatków eksploatacyjnych (naprawy, przeglądów, wymiany części). Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków, takich jak:

  • Założenie i stałe prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu wykluczające możliwość używania go do celów prywatnych,
  • Sporządzenie regulaminu użytkowania pojazdu, który zabrania korzystanie z niego w celach prywatnych i szczegółowe zapoznanie z nim pracowników.

Nieuniknione jest również zgłoszenie samochodu firmowego do Urzędu Skarbowego na druku VAT-26. Aby mieć pewność, że pismo zostało spisane odpowiednio, druk można przygotować z pomocą specjalistów z biura księgowego Kognitariat z Warszawy. Ponadto, musi być on złożony maksymalnie do 7 dni od momentu dokonania pierwszego wydatku. W przeciwnym wypadku brak deklaracji będzie równoznaczny z przyjęciem 50% podstawy rozliczenia VAT.

Powyższe warunki nie muszą zostać spełnione w sytuacji, kiedy auto firmowe przeznaczone jest do odsprzedaży, sprzedaży lub oddania w odpłatne wykorzystywanie na podstawie umowy najmu. Takie same zasady dotyczą leasingu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.