Artykuł sponsorowany

Przyjęcie spadku pod kątem formalnym. Co warto wiedzieć?

Przyjęcie spadku pod kątem formalnym. Co warto wiedzieć?

Spadek pozostawiony przez bliską osobę, oznacza konieczność załatwienia pewnych formalności. Do jednej z podstawowych spraw, należy decyzja o tym, czy chcemy przyjąć spadek po zmarłym. Zdarza się, że bliski pozostawia po sobie długi, które w momencie przejęcia spadku mogą przejść na nas. Wszelkie sprawy związane ze spadkiem reguluje Kodeks Cywilny. Określa on, kto dziedziczy prawa i obowiązki po zmarłym. Spadek można odziedziczyć na podstawie przepisów ustawy, bądź testamentu. Według Kodeksu Cywilnego, prawo do dziedziczenia w pierwszej kolejności mają dzieci i współmałżonek zmarłego lub współmałżonek i rodzice. Kolejność dziedziczenia może zostać zmieniona ze względu na testament. Co warto wiedzieć, decydując się na przyjęcie spadku?

Nabycie spadku w sądzie

Chcąc potwierdzić nabycie spadku w sądzie, należy napisać wniosek o stwierdzenie nabycia praw do spadku i złożyć go do wydziału cywilnego w Sądzie Rejonowym, w którego okręgu mieszkał spadkodawca. Do wniosku należy dołączyć skrócony odpis aktu zgonu zmarłego oraz skrócone akty urodzenia spadkobierców. Jeżeli osobą uprawnioną do nabycia spadku jest żona lub córka, która wyszła za mąż, potrzebny będzie także skrócony odpis aktu małżeństwa.

Pismo można złożyć w sądzie osobiście lub wysłać je pocztą. Należy wtedy dołączyć po jednym egzemplarzu odpisu wniosku oraz załączniki dla każdego uczestnika postępowania. Wraz z wnioskiem trzeba uiścić opłatę w wysokości 50 złotych.

Nabycie spadku u notariusza

Wszelkie formalności związane ze spadkiem można załatwić w zdecydowanie krótszym czasie u notariusza.

Jak mówi specjalista z Kancelarii Radcy Prawnego De IureJeżeli spadek dziedziczy kilka osób, wszyscy muszą być obecni w kancelarii notarialnej i podpisać się pod aktem notarialnym. Jeżeli pomiędzy osobami dziedziczącymi występuje konflikt, notariusz nie może sporządzić aktu. Sprawa trafia wtedy do sądu. W przypadku chęci nabycia spadku w kancelarii należy złożyć takie same dokumenty, jak w przypadku nabycia spadku w sądzie.

Po poświadczeniu dziedziczenia u notariusza spadkobierca ma 6 miesięcy na zgłoszenie nabycia spadku w urzędzie skarbowym.

Kiedy załatwić formalności spadkowe?

Prowadzenie postępowania spadkowego w przypadku przyjęcia spadku jest zależne od majątku zmarłego. Spadkobiercy mogą podzielić się nim między sobą, jeśli w jego skład wchodzą pieniądze w gotówce bądź nieruchomości. W przypadku niektórych nieruchomości nieformalny podział nie będzie jednak możliwy. W takim przypadku konieczne będzie przeprowadzenie postępowania spadkowego. Dopełnienie wszelkich formalności związanych ze spadkiem będzie konieczne również w sytuacji, gdy spadkobiercy będą chcieli odrzucić spadek.

W celu nabycia spadku możemy zgłosić się do sądu bądź do notariusza. W obydwu przypadkach konieczne będzie złożenie niezbędnych dokumentów wraz z załącznikami. Prawo do spadku nie przedawnia się, jednakże wszelkie formalności najlepiej załatwiać jak najszybciej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.