PPK - nowe obowiązki i ryzyka pracodawcy.
Dobrowolne oszczędzanie na emeryturę ma stworzyć zabezpieczenie finansowe dla pracowników, kiedy przestaną być oni aktywni zawodowo. W tym celu stworzono PPK, czyli Pracownicze Plany Kapitałowe. Wprowadzenie tego systemu oszczędzania wiąże się z nowymi obowiązkami dla pracodawców. Jakich przepisów muszą oni obecnie przestrzegać? I czy PPK stwarza dla nich jakiekolwiek ryzyko?
PPK a obowiązki pracodawców
Pracownicze Plany Kapitałowe to system długoterminowego oszczędzania na emeryturę. Został on stworzony w oparciu o ustawę z 4 października 2018 r., jednak wszedł w życie dnia 1 stycznia 2019 roku.
Przystąpienie do takiego planu jest całkowicie dobrowolne. Jeżeli pracownik nie chce oszczędzać pieniędzy w tym systemie należącym do III filaru emerytalnego, musi złożyć jedynie stosowną deklarację. W przypadku, kiedy będzie odkładał w ten sposób pieniądze, zostaną mu one wypłacone nie wcześniej niż gdy ukończy 60. rok życia.
PPK wymaga od pracodawców dopełniania określonych obowiązków. Od 1 stycznia 2021 roku plany kapitałowe muszą wdrażać wszyscy przedsiębiorcy niezależnie od tego, ile osób zatrudniają. W związku z tym:
· pracodawcy muszą zgłaszać do PPK każdego zatrudnionego w wieku 18-55 lat;
· jeżeli pracownik zrezygnuje z tego sposobu oszczędzania, to pracodawca w terminie 7 dni musi poinformować o tym odpowiednią instytucję finansową;
· osoba zatrudniająca pracownika należącego do PPK musi co miesiąc dokonywać przynajmniej wpłaty podstawowej, która wynosi 1,5% wynagrodzenia;
· przedsiębiorca musi wybrać instytucję finansową, która będzie zarządzała PPK. Jego obowiązkiem jest, aby zawrzeć odpowiednią umowę dopiero po konsultacji z reprezentacją pracowników.
Aby wybrać właściwą instytucję finansową, trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Należy mieć świadomość, że sposób zarządzania kapitałem przełoży się na zyski lub straty pracodawcy oraz pracowników. Dlatego warto poradzić się w tej kwestii fachowców – na przykład z biura rachunkowego i doradztwa podatkowego TAXER.
Na co szczególnie musi zwracać uwagę pracodawca, wdrażając PPK?
To, jak pracodawca realizuje zapisy ustawy o PPK, będą kontrolowały organy państwowe, a zwłaszcza ZUS oraz KNF. W przypadku wykrycia nieprawidłowości na przedsiębiorcę będą narzucone poważne sankcje.
Pracodawca nie może pod żadnym pozorem sugerować, aby zatrudnieni zrezygnowali z tego systemu oszczędzania. Za takie postępowanie grozi kara w wysokości nawet 1 mln złotych. Ponadto przedsiębiorca musi dostosować wykorzystywane w firmie systemy komputerowe, aby prawidłowo raportować zarządzanie PPK. Jest to bardzo ważne, gdyż musi on co roku przekazywać informacje na temat realizacji planu kapitałowego do Komisji Nadzoru Finansowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana