Artykuł sponsorowany

Postępowanie powypadkowe krok po kroku

Postępowanie powypadkowe krok po kroku

Wypadek przy pracy może zdarzyć się zawsze, niezależnie od miejsca wykonywania obowiązków służbowych i ich specyfiki. Jeśli doszło do takiej sytuacji, zarówno poszkodowany pracownik, jak i pracodawca muszą podjąć odpowiednie kroki. Wymagane działania są określone w bardzo precyzyjny sposób przez przepisy prawa pracy, a szczególności określają je zapisy zawarte w rozporządzeniu dotyczącym BHP. Jak należy się zachować, kiedy doszło do wypadku?

Pierwsze czynności po wypadku w pracy

Jeśli pracownik został poszkodowany w czasie wykonywania obowiązków służbowych, powinien niezwłocznie, jeśli tylko pozwala na to jego stan zdrowia, zgłosić tę sytuacje pracodawcy. Jego rolą jest natomiast zabezpieczenie miejsca wypadku, jeśli jest to niezbędne, a także, wstrzymanie pracy w określonym obszarze, aby miejsce zdarzenia było nienaruszone do momentu przeanalizowania okoliczności wypadku.

Następnym krokiem jest zwołanie zespołu powypadkowego, w którego skład wchodzą pracownik służby BHP i społeczny inspektor pracy.

W niektórych zakładach nie ma pracowników o takich funkcjach. Wtedy ich rolę pełni pracodawca lub specjalista spoza przedsiębiorstwa – wyjaśnia ekspert z firmy Renmak.

Zespół powypadkowy – zadania

Rolą zespołu powypadkowego jest dokładne przeanalizowanie okoliczności zdarzenia oraz określenie przyczyn jego wystąpienia. Badane są czynniki, które mogły mieć wpływ na zaistnienie danej sytuacji, w tym zaniedbania ze strony pracowników lub pracodawcy. Do podstawowych czynności powołanego zespołu należą:

  • oględziny miejsca wypadku oraz ewentualnie wykonanie fotografii lub szkiców,
  • przesłuchanie poszkodowanego oraz sporządzenie protokołu z przesłuchania,
  • przesłuchanie świadków i sporządzenie protokołu z przesłuchania,
  • zasięgniecie opinii lekarskiej o poszkodowanym,
  • zebranie innych dowodów związanych z wypadkiem,
  • dokonanie prawnej kwalifikacji wypadku,
  • wyciągnięcie wniosków z danej sytuacji i opracowanie planu zapobiegania podobnym zdarzeniom w przyszłości.

Wymienione czynności powinny zostać przeprowadzone w ściśle określonej kolejności.

Formalności po wypadku przy pracy

Każdy wypadek przy pracy wymaga sporządzenia protokołu powypadkowego. Zespół ma na to 14 dni od momentu uzyskania zawiadomienia o zaistniałej sytuacji. Dokument ten przedstawia się poszkodowanemu lub jego rodzinie, którzy mogą wnieść zastrzeżenia do brzmienia poszczególnych zapisów. Następnie protokół jest przekazywany pracodawcy.

Zakład pracy jest zobowiązany do prowadzenia rejestrów wypadków, który zawiera określone dane dotyczące wystąpienia takich sytuacji. Ponadto, pracodawca ma obowiązek sporządzenia Statystycznej Karty Wypadku, jeśli został on zakwalifikowany jako zdarzenie przy pracy. Taki dokument należy przekazać w wyznaczonym terminie do Głównego Urzędu Statystycznego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.