Artykuł sponsorowany

Pomysł na biznes: prywatny żłobek dla dzieci bez prowadzenia własnej kuchni

Pomysł na biznes: prywatny żłobek dla dzieci bez prowadzenia własnej kuchni

Ilość żłobków w Polsce jest wciąż niewystarczająca, a znalezienie miejsca dla dziecka w żłobku jest bardzo trudne. Dlatego też założenie prywatnego żłobka to sprawdzony pomysł na biznes. Aby jednak go otworzyć, trzeba uzyskać stosowne pozwolenia oraz spełnić szereg wymogów, a także mieć spore umiejętności organizacyjne. W tym artykule podpowiadamy, jak założyć prywatny żłobek dla dzieci bez prowadzenia własnej kuchni.

Zakładanie prywatnego żłobka – podstawowe formalności

Założenie prywatnego żłobka z pewnością jest dużo łatwiejsze od założenia prywatnego przedszkola. Od 13 lipca 2013 roku założyć żłobek mogą i osoby fizyczne, i jednostki mające osobowość prawną, zatem żłobek może być działalnością prowadzoną przez osobę prywatną. Sam przedsiębiorca nie musi mieć specjalnych kwalifikacji ani wykształcenia, jednak powinien mieć doświadczenie w pracy z dziećmi. Nową placówkę trzeba wprowadzić do rejestru żłobków, co można zrobić w urzędzie miasta lub dzielnicy. W tym celu należy podać numer NIP i REGON, przedłożyć dokument stwierdzający status podmiotu, zaświadczenie o niekaralności oraz dokumenty potwierdzające spełnienie norm sanitarnych wraz z zaświadczeniem sanepidu.

Prywatny żłobek – wymogi dotyczące lokalu

Znalezienie odpowiedniego lokalu na prowadzenie placówki jest najistotniejsze. Ważne, aby lokal nie tylko znajdował się w dogodnej dla rodziców dzieci lokalizacji, ale też spełniał określone standardy lokalowe i sanitarne. Dopuszczalna wielkość pomieszczeń, w których planowany jest zbiorowy pobyt do pięciorga dzieci, wynosi 16 m² i z każdym kolejnym podopiecznym powinna się zwiększać o kolejne 2 do 2,5 m² w zależności od tego, czy dziecko będzie spędzało w placówce 5, czy więcej godzin. Wysokość lokalu powinna być nie mniejsza niż 2,5 m², a temperatura powinna wynosić do najmniej 20 °C. Lokal powinien także osobne pomieszczenie do przechowywania odzieży i środków czystości. Ważne jest też, aby pomieszczenia w żłobku były przystosowane do charakteru placówki, czyli m.in.: posiadać odpowiednią wentylację, ukrytą instalację elektryczną, grzejniki z osłonami czy niedostępne gniazdka. Ponadto żłobek powinien być także odpowiednio wyposażony, np. posiadać atestowane wykładziny czy zabawki.

Prywatny żłobek – prowadzenie własnej kuchni czy catering

Żłobek, oprócz należytej opieki i bezpieczeństwa, powinien także zapewniać dzieciom zbilansowane żywienie. Prowadzenie własnej kuchni w żłobku wiąże się z kolejnymi wymogami, jakie lokal musiałby spełnić, a także dodatkowymi kosztami prowadzenia placówki. Ponadto posiłki wydawane dzieciom muszą być zdrowe i bezpieczne, skomponowane z potrzebnych do prawidłowego rozwoju dzieci składników odżywczych, a także zgodne z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka. Z tego powodu większość prywatnych placówek decyduje się na skorzystanie z usług firmy cateringowej. Firma cateringowa specjalizująca się w cateringu dla żłobków zadba o to, aby posiłki dostarczane do żłobka spełniały wszystkie normy, skomponuje menu i dostosuje się do indywidualnych potrzeb placówki, oraz zapewni dzieciom różne rodzaje diety: dla alergików, wegetariańską, bezglutenową czy komponowaną z uwzględnieniem różnych wymogów religijnych. Przykładem takiej firmy cateringowej może być firma Iwona – Usługi Cateringowe, działająca na terenie Katowic, Sosnowca, Dąbrowy Górniczej oraz okolic.

Prywatny żłobek a kadra

Z reguły jeden opiekun może zajmować się nie więcej niż ośmiorgiem dzieci. W przypadku dzieci, które nie ukończyły roku lub są niepełnosprawne, jeden opiekun przypada na pięcioro dzieci. Opiekunowie powinni miećwykształcenie pedagogiczne lub ukończyć odpowiednie kursy, które uprawniają do pracy w żłobku, a także cechować się empatią czy cierpliwością. Wszyscy powinni przejść badania lekarskie i uzyskać orzeczenie o możliwości pracy w żłobku, wystawione przez lekarza medycyny pracy. Warto poszukać osób z doświadczeniem w pracy z dziećmi, a także umiejących rozmawiać z ich rodzicami o trudnych sprawach. Opiekunowie powinni realizować różne zajęcia, które pomagają dzieciom w rozwoju. Warto także przeszkolić kadrę w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej, co może w przyszłości okazać się przydatne.

Czy warto założyć prywatny żłobek?

Podsumowując – aby założyć prywatny żłobek, trzeba spełnić szereg kryteriów i zadbać o wiele różnych spraw. Prowadzenie żłobka to trudny kawałek chleba, jednak może być źródłem satysfakcji i spełnienia zawodowego. Z uwagi na ogromne zapotrzebowanie na żłobki, nie trzeba martwić się o to, że zabraknie wychowanków. Zakładając prywatny żłobek, należy liczyć się ze sporymi wydatkami, jednak i na to można znaleźć rozwiązanie, chociażby w postaci dotacji lub dofinansowania.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.