Pomiary oświetlenia na stanowiskach pracy. Jak ich dokonywać i dlaczego to ma znaczenie?
Obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy. W szczególności ogromne znaczenie ma przystosowanie właściwego stanowiska pracy wraz z oświetleniem, które ma na celu zagwarantować pracownikom zarówno bezpieczeństwo, jak i zwiększyć komfort wykonywanych przez nich czynności zawodowych. Dlaczego prawidłowe oświetlenie stanowiska pracy jest tak ważne i jak należy dokonać pomiarów oświetlenia? Podpowiadamy.
Oświetlenie stanowiska pracy - jakie ma znaczenie?
Nie od dziś wiadomo, że przy każdej czynności dobre światło ma wpływ na wyższe wyniki w pracy, a także na lepsze samopoczucie pracowników. Przede wszystkim oświetlenie zmniejsza ryzyko związane z pogorszeniem się zdrowia pracowników, a tym samym może wpłynąć na rzadsze zwolnienia lekarskie. Oprócz tego zabezpiecza ono przed niektórymi chorobami zawodowymi, zwłaszcza pracowników pracujących przy komputerach.
W pracy nie bez znaczenia pozostaje również komfort, który przekłada się na wydajność. W związku z tym osoby pracujące przy odpowiednim świetle nie muszą nadmierne wytężać wzroku, a co za tym idzie, ich oczy nie męczą się aż tak szybko. Dobre oświetlenie stanowiska pracy odgrywa także dużą rolę w utrzymaniu koncentracji, która zmniejsza ryzyko popełnienia błędów i oddziałuje na większa efektywność.
Jak wygląda pomiar natężenia oświetlenia w pracy?
Aby mieć pewność, że oświetlenie jest właściwie dostosowane zarówno do pomieszczenia, jak i do charakteru pełnionych obowiązków zawodowych niezbędne jest realizowanie specjalistycznych pomiarów jego natężenia. Przepisy nie określają jednak, co jaki czas powinny być one wykonywane, niemniej jednak zalecane jest przeprowadzenie ich:
- Kontrolnie co 5 lat,
- Po zamontowaniu nowej instalacji,
- Przy reorganizacji stanowiska pracy,
- Gdy istnieją wątpliwości, czy wymagania zostały spełnione,
- Gdy pracownicy skarżą się na nieprawidłowe oświetlenie.
Pomiary, którymi zajmują się specjaliści z Dante-BHP w Lubinie zazwyczaj wykonywane są w zakładach pracy, magazynach, biurach i innych lokalach wymagających właściwego oświetlenia. Do ich zrealizowania używane jest specjalne urządzenie, nazywane luksomierzem, które zostało zatwierdzone przez Główny Urząd Miar i ma aktualne świadectwo wzorcowania.
Za pomocą luksomierza specjaliści sprawdzają rodzaj oraz natężenia światła i porównują je do aktualnej normy. Ostatnim krokiem przeprowadzenia kontroli jest natomiast sporządzanie dokumentacji, która potwierdza lub wyklucza zgodność oświetlenia w danym miejscu z obowiązującymi normami polskimi.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana