Podnośniki kolumnowe i ich charakterystyka
Podnośniki kolumnowe to bodaj najbardziej charakterystyczne urządzenia w każdym warsztacie samochodowym. Swoją funkcjonalnością zdecydowanie przewyższają tak powszechne niegdyś kanały najazdowe. Nic w tym dziwnego: wystarczy przycisnąć palcem jeden mały guzik i już samochód wędruje na wymaganą wysokość, a mechanik ma wygodny dostęp do całego podwozia pojazdu i jego kół. Dzisiaj żaden nowoczesny warsztat mechaniki samochodowej i wulkanizacji nie może obejść się bez tego urządzenia.
Nieco teorii o zasadzie działania podnośników kolumnowych
Oczywiście podnośnik kolumnowy jest urządzeniem hydraulicznym wykorzystującym zasadę działania naczyń połączonych i prawo Pascala mówiące, że ciśnienie wewnątrz zamkniętego i zawierającego ciecz zbiornika jest wszędzie jednakowe i równe ciśnieniu zewnętrznemu wywieranemu na tę ciecz. Najprostszy podnośnik hydrauliczny składa się z dwóch cylindrów z tłokami o różnych powierzchniach. Wywieranie nacisku na mniejszy tłok wywołuje nacisk na tłok większy, przy czym siła uzyskiwana na tym drugim jest wielokrotnością równą stosunkowi powierzchni większej do mniejszej. W urządzeniach przemysłowych, takich np. jak nasze podnośniki kolumnowe zamiast mniejszego cylindra i tłoka montowana jest pompa napędzana spalinowym lub elektrycznym silnikiem. Elementem roboczym, unoszącym do góry jest w takich podnośnikach kolumna umieszczona na tłoku o większej powierzchni. Nasz opis jest, rzecz jasna mocno uproszczony, lecz wystarczająco dobrze przedstawia zasadę działania omawianych tu urządzeń. Jak mówią nam pracownicy firmy ELWICO SERWIS z Warszawy, takie podnośnikowe kolumny można łączyć w większe zestawy, tworząc bardziej skomplikowane maszyny.
Podnośniki jedno i wielokolumnowe
Nawet podnośnikiem jednokolumnowym można podnosić do góry kilkutonowe samochody; ich udźwig najczęściej to sięga 3 ton. Lecz już dwukolumnowymi urządzeniami można dźwigać ciężary nawet o wadze do 6,5 tony, a czasem i większe. Jasne jest, że w miarę zwiększania liczby kolumn w podnośniku jego możliwości się zwiększają i dochodzą nawet do 70 ton, a nierzadko nawet i te wielkości przekraczają. Takimi urządzeniami można z łatwością unosić autobusy i jeszcze większe od nich samochody ciężarowe. Stosowanie większej liczby kolumn w podnośniku wymaga między nimi, rzecz oczywista, odpowiedniej synchronizacji, ponieważ każdy pojazd, czy też inny dźwigany przedmiot musi być przemieszczany w górę równomiernie. Współczesna, niezwykle wyrafinowana technika oraz elektronika doskonale sobie z tym radzi i dzięki temu można budować podnośniki o teoretycznie nieograniczonej ilości kolumn, których liczba wszakże w praktyce najczęściej jest nie większa niż 8. Hydrauliczne podnośniki kolumnowe mają wiele swych odmian, a duża ich część to urządzenia mobilne. Wiele podnośników kolumnowych jest konstruowanych pod konkretne potrzeby jak np. do podnoszenia traktorów, quadów, samochodów ciężarowych, motocykli itd.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana