Artykuł sponsorowany

Opakowania spożywcze. Jakie standardy powinny spełniać?

Opakowania spożywcze. Jakie standardy powinny spełniać?

Pakowanie żywności, a więc jej porcjowanie, formowanie, owijanie czy zamykanie stanowi na ogół końcowy etap całego procesu technologicznego. Celem podstawowym pakowania jest zabezpieczenie żywności przed szkodliwym wpływem czynników chemicznych, biologicznych czy mechanicznych, a także ułatwienie jej transportu i dystrybucji. W tym celu coraz częściej stosuje się opakowania z tworzyw sztucznych.

Żywność a jej pakowanie

Produkty spożywcze są dla przemysłu opakowaniowego najbardziej wymagające. W tym przypadku bowiem opakowanie wykonane z tworzywa sztucznego nie może pod żadnym pozorem wpływać na jakość żywności, a więc  jej zdrowotność, atrakcyjność sensoryczną czy inne cechy użytkowe. Opakowanie nie może nigdy wchodzić w reakcję z produktem i zmieniać tym samym jego właściwości. Powinno gwarantować to, że do środka nie dostaną się żadne inne substancje. Mogłoby to bowiem spowodować przemieszczanie się lotnych substancji w opakowaniu i zmianę właściwości smakowych lub zapachowych produktu spożywczego.

Zalety opakowań z tworzyw sztucznych

Opakowania z tworzyw sztucznych w przypadku żywności stosowane są już od lat 20. XX wieku. Cenione są z uwagi na wiele właściwości, m.in. niski ciężar właściwy, termoplastyczność, odporność na różne temperatury, barierowość  dla wielu substancji, łatwość zadrukowywania czy przezroczystość. W dużej mierze w przemyśle spożywczym stosuje się folie opakowaniowe o zróżnicowanej grubości. Ponadto z tworzyw sztucznych wykonuje się butelki, tacki, kubki, pudełka, torby, tuby czy torebki różnego rodzaju.  Do ich produkcji wykorzystywany jest polipropylen, polietylen, polichlorek winylu, poliamid czy polistyren. Jednym z cenionych producentów takich opakowań jest firma Onplast.

Metody oceny opakowań z tworzyw sztucznych

Do oceny właściwości opakowań z tworzyw sztucznych stosuje się metody niszczące i nieniszczące. Te drugie opierają się przede wszystkim na dokładnych oględzinach zewnętrznych w celu sprawdzenia czy opakowanie nie posiada widocznych wad. Sprawdza się jego trwałość, jakość zamykania czy odpowiednie oznaczenie. Badania niszczące z kolei wykorzystywane są do oceny pojemności, odporności na korozję, szczelności czy odporności na wysokie temperatury. Niekiedy badania niszczące wykonuje się również do sprawdzenia pewnych parametrów mechanicznych opakowania z tworzywa sztucznego – wskaźnika zgrzewu, odporności przy swobodnym spadaniu, wytrzymałości na uderzenia czy właściwości mechanicznych przy statycznym rozciąganiu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.