Artykuł sponsorowany

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej a przepisy. Co warto wiedzieć?

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej a przepisy. Co warto wiedzieć?

Upadłość konsumencka wiąże się z niewypłacalnością osoby fizycznej i dotyczy jej bankructwa. W czasach załamania gospodarki na jej ogłoszenie w związku z rażąco złą sytuacją finansową decyduje się coraz więcej osób. Nowe przepisy, które weszły w życie na początku 2020 roku, w znacznym stopniu ułatwiają tę kwestię. Na jakiej zasadzie działa upadłość konsumencka oraz czy każdy może ją ogłosić? Sprawdź najważniejsze informacje na ten temat.

Czym tak naprawdę jest upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka ma bezpośredni związek z przeprowadzeniem postępowania sądowego. Do zgłoszenia stosownego wniosku upoważnione są jednak wyłącznie osoby prywatne, które nie prowadzą swojej własnej działalności. W sytuacji, kiedy dana osoba jest właścicielem firmy, nie ma możliwości skorzystania z tego rozwiązania

– zauważa specjalista z PROFIT INKASO Sp. z o.o.

Upadłość oznacza brak zdolności do wypłacenia zobowiązań. Dzięki niej możliwe jest całkowite lub częściowe umorzenie długu, którego dany konsument nie jest w stanie spłacić. Należy jednak pamiętać, że możliwość oddłużenia dotyczy wyłącznie zobowiązań powstałych przed wszelkimi formalnościami z nią związanymi.

Według przepisów prawnych z upadłości konsumenckiej może skorzystać każda osoba spełniająca konkretne warunki. Co ciekawe, dotyczy to także tych jednostek, które celowo doprowadziły się do stanu bankructwa. Jednak w tym przypadku należy dodatkowo pamiętać o decyzji sądu, który tego typu działania zazwyczaj ocenia nieco inaczej niż w przypadku osób zgłaszających upadłość wskutek utraty pracy, czy niezdolności do jej wykonywania.

Upadłość konsumencka - kiedy uznaje się, że konsument przestaje być wypłacalny?

Przyjmuje się, że osoba przestaje być wypłacalna w momencie, kiedy jego miesięczne wynagrodzenie nie jest w stanie pokryć jej miesięcznych zobowiązań oraz z utrzymaniem się. Kolejne nowelizacje ustawy sprawiały, że liczba zgłoszeń dotyczących upadłości konsumenckiej, z roku na rok zwiększała. Podstawową kwestią było jednak stanięcie przed sądem.

Bardzo ważną kwestią, o której warto pamiętać, jest fakt, że o upadłość konsumencką może wnioskować nie tylko osoba prywatna, ale również i sam wierzyciel.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby ogłosić upadłość konsumencką?

Osoba starająca się o uzyskanie upadłości powinna złożyć odpowiedni wniosek oraz wnieść opłatę w wysokości 30 złotych. Dokument powinien zawierać między innymi:

  • dane konsumenta,
  • wykaz majątku,
  • listę wierzycieli,
  • wskazanie okoliczności uzasadniających wniosek.

Podczas podejmowania tej trudnej decyzji, trzeba być świadomym, że ogłoszenie upadłości konsumenckiej ma swoje konsekwencje. Dla wielu jest to jedyne słuszne wyjście z trudnej sytuacji finansowej, kiedy niemożliwe jest spłacenie wszystkich zadłużeń. Istnieją także pewne ograniczenia. Jest to między innymi ilość umów, jaką konsument z upadłością będzie mógł zawrzeć w ramach kupna produktów codziennego użytku – w tym środków czystości czy żywności.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.