Naprawa belki skrętnej krok po kroku
Naprawa tylnej belki skrętnej to jedna z ważniejszych czynności podejmowana w zakresie mechaniki pojazdu. Jej przeprowadzenie jest konieczne ze względu na usunięcie wszelkiego rodzaju luzów w zawieszeniu samochodu. Ich pojawienie się prowadzi nie tylko do obniżenia komfortu jazdy autem. W takim przypadku zmniejsza się również stabilność oraz przede wszystkim bezpieczeństwo, które zawsze jest najważniejsze.
Jak rozpoznać, że belka wymaga naprawy?
Belka skrętna złożona jest z wielu pomniejszych elementów. Najistotniejszymi są jednak oś nośna, wahacze, miejsca, w których osadzane są łożyska, drążki skrętne, stabilizatory oraz części odpowiedzialne za tłumienie drgań podczas jazdy. Wszystkie wymienione podzespoły stanowią całość, która następnie łączona jest z nadwoziem samochodu częściami metalowo-gumowymi – one odpowiedzialne są za tłumienie wszelkich drgań.
Specjalista z firmy Sklep motoryzacyjny TAND zauważa:
Istnieje kilka sytuacji, w których sam kierowca może zaobserwować występowanie prawnych nieprawidłowości. Jednym z podstawowych objawów jest piszczenie, zgrzytanie, trzeszczenie, czy stukanie w zawieszeniu. Charakterystyczne dźwięki są dostrzegalne szczególnie podczas wykonywania skrętu pojazdem.
Oznakami świadczącymi o uszkodzeniu skrętnej belki tylnej, widocznymi i zauważalnymi dla każdego kierującego pojazdem są natomiast:
- luz, jaki można zaobserwować w miejscu osadzenia wahacza na czopie osi nośnej,
- ślady obtarcia kół o część nadkola znajdującą się ze strony wewnętrznej,
- pęknięcie drążka skrętnego, który pełni funkcję resorującą i znaczne obniżenie samochodu,
- pęknięcie drążka stabilizującego, które objawia się dzwonieniem i brzęczeniem.
Regeneracja czy naprawa belki - w co lepiej zainwestować?
Czynniki, dzięki którym można rozpoznać uszkodzenie tylnej belki skrętnej, wymienione wcześniej, mogą występować - każdy osobno. Zdarza się jednak, że widocznych jest kilka oznak świadczących o uszkodzeniach. Sam proces regeneracji jest niezwykle czasochłonną oraz złożoną czynnością. Polega między innymi na demontażu szeregu części, zlokalizowaniu tych wadliwych i ich wymianie. Dzięki temu możliwe jest jednak przywrócenie belce stanu, który będzie zbliżony do pierwotnego. Naprawę musi wykonywać osoba bardzo doświadczona oraz zaopatrzona w odpowiedni zestaw narzędzi i urządzeń.
Sam proces naprawy może uwzględniać skontrolowanie i wymianę takich elementów jak np.:
- łożysk igiełkowych i uszczelniaczy,
- czopy tylnej belki,
- łożyska w wahaczach,
- gniazda osadzenia mocowania drążka stabilizatora,
- łezka podtrzymująca drążek stabilizatora,
- poduszki mocujących tylną belkę,
- wielokliny drążków skrętnych.
Zreperowanie belki tylnej jest niezwykle skomplikowanym procesem. Niemniej jednak profesjonalne zakłady mechaniki samochodowej są w stanie przeprowadzić pełną diagnostykę, czyszczenie i naprawę w krótkim czasie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana