Najważniejsze podzespoły w samochodzie. Na co zwracać szczególną uwagę?
Do podstawowych podzespołów w samochodzie zaliczamy silnik oraz układy: napędowy, hamulcowy, chłodzenia, elektryczny, wydechowy, a także układ zawieszenia i kierowniczy. Na szczególną uwagę zasługuje z pewnością serce każdego pojazdu, jakim jest silnik. Przeczytaj i sprawdź, jakie problemy w przypadku silnika benzynowego występują najczęściej i co należy zrobić, kiedy już zdarzą.
Silnik – serce samochodu
Usterki, występujące w silniku mogą prowadzić do poważnej awarii auta lub nawet do jego unieruchomienia. Stanowi on bowiem serce naszego samochodu i tak, jak w przypadku ludzkiego organizmu, o mechanizm silnika należy odpowiednio dbać. I choć, jak pokazuje doświadczenie, silniki benzynowe nie są bardzo awaryjne, to należy zwrócić uwagę na fakt, że często występujące usterki dotyczą ich osprzętu. Szczęśliwie tutaj, inaczej niż to miejsce w elektronice samochodowej, większości awarii możemy się spodziewać. Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej występujących.
Rozrząd
Usterki w zestawie rozrządu zdarzają się często. Szczególnie narażone na nie są silniki turbodoładowane, gdyż wymagają one zastosowania specjalnych łańcuchów rozrządu. Obarczone bardzo dużym obciążeniem rozciągają się bowiem i ulegają uszkodzeniom. W takich sytuacjach konieczna jest wymiana.
Musimy jednak pamiętać, że nie zawsze zakup nowego łańcucha rozwiąże problem. Często niestety wymiana dotyczy także innych elementów zestawu rozrządu takich jak np. prowadnice, napinacze hydrauliczne czy kółka lub wariatory faz rozrządu.
Wtrysk paliwa
W silnikach benzynowych stosunkowo często dochodzi do awarii wtryskiwaczy paliwa i obsługujących ich pomp. Tego typu usterki zazwyczaj występują po dłuższym czasie eksploatacji auta.
Warto także zwrócić uwagę na problem, który pojawia się w związku z wtryskiwaczem paliwa. Mowa tutaj o zbieraniu się nagaru na jego elementach, w szczególności zaś na zaworach oraz w głowicy. Gromadzenie się niedopalonych cząsteczek benzyny oraz oleju silnikowego przyczynia się do pogorszenia osiągów silnika i sprawia, że spalanie paliwa ulega zwiększeniu.
W takich sytuacjach, aby nie doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika, należy szybko reagować. Przede wszystkim zaś warto pamiętać o tym zanim dojdzie do awarii i im zapobiegać, stosując paliwo wysokiej jakości oraz odpowiednio dobrany olej silnikowy – radzi nasz rozmówca z firmy Auto Partner, która jest dynamicznie rozwijającym się importerem i dystrybutorem części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych oraz motocykli.
Cewki zapłonowe
Cewki zapłonowe to elementy, które najczęściej ulegają uszkodzeniom na skutek eksploatacji. Ich wymiana zatem po kilku latach użytkowania samochodu z pewnością będzie konieczna. Ich koszt na szczęście nie jest bardzo wysoki. Warto również na bieżąco kontrolować ich stan, aby nie dopuścić do momentu, w którym całkowicie przestaną działać.
Im mniej, tym lepiej
Na koniec o tym, jak to niestety, technologiczne wynalazki zamiast ułatwiać nam życie, niekiedy nam je utrudniają. Silniki, w których zastosowano downsizing, charakteryzuje krótsza żywotność. Dlaczego? Otóż proces downsizingu polega na zastępowaniu większych układów mniejszymi, ale o tych samych parametrach. W skrócie – takie układy są mniejsze, jednak jeszcze bardziej skomplikowane pod względem technicznym. To zaś sprawia, że prawdopodobieństwo awarii niestety się zwiększa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana