Najczęstsze usterki wtryskiwaczy układów paliwowych
Wtryskiwacze układów paliwowych to jeden z ważniejszych elementów występujących w samochodach. Ich awarie zwykle wiążą się ze stopniowym zużywaniem w wyniku ciągłej eksploatacji, dlatego warto regularnie sprawdzać stan takich części. Zdarza się jednak, że wtryskiwacze układów paliwowych ulegają usterkom, które uniemożliwiają bezpieczną jazdę. Jakie awarie są najczęstsze?
Co wskazuje na usterki wtryskiwaczy?
Na usterki wtryskiwaczy paliwowych może wskazywać kilka objawów. Najczęściej są to problemy z uruchomieniem samochodu, spadek mocy, zbyt szybkie przegrzewanie czy czarny dym wydobywający się po obciążeniu silnika. Zdarza się, że w przypadku takich awarii świecą się specjalne kontrolki, a drgania są wyczuwane na biegu jałowym. Objawy wskazujące na uszkodzenie wtryskiwaczy układów paliwowych zależą od typu usterki.
- Czasami istnieje opcja zregenerowania wtryskiwaczy poprzez ich dokładne wyczyszczenie i przetestowanie, a następnie wdrożenie konkretnych procesów. W niektórych przypadkach naprawa takiego elementu nie jest jednak możliwa. Wówczas jedynym rozwiązaniem staje się wymienienie wtryskiwacza na nowy egzemplarz – mówi specjalista z firmy Diesel Expert zajmującej się naprawą wtryskiwaczy układów paliwowych.
Najczęstsze awarie wtryskiwaczy:
- zużycie gniazda zaworka,
- niedrożność otworu w zaworku,
- zużycie trzpienia,
- pęknięcie główki zaworka,
- zatarcie trzpienia,
- pęknięcie uszczelniacza,
- zużycie otworków rozpylacza,
- uszkodzenia cewki elektromagnesu,
- uszkodzenia konektorów cewek,
- awarie mechaniczne kroćca zasilającego,
- odkształcanie obsad wtryskiwaczy,
- uszkodzenia zapięć przelewów.
Czym skutkują awarie wtryskiwaczy układów paliwowych?
Uszkodzenie wtryskiwaczy układów paliwowych najczęściej wiąże się z problemami z odpalaniem silnika i jego mocą. W przypadku niektórych usterek istnieje również ryzyko zalania poszczególnych komponentów olejem napędowym lub przedostania się benzyny do oleju silnikowego.
Przeciekające wtryskiwacze układów paliwowych mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Najczęściej awarie pojawiające się w przypadku takich elementów dotyczą przelewania się benzyny do oleju napędowego, co powoduje rozrzedzanie mieszanki. Skutkiem tego może być również zniszczenie filtru cząsteczek stałych lub pompy wtryskowej.
Często zorientowanie się w usterce odpowiednio wcześnie pozwala zapobiec poważnym uszkodzeniom, które mogą wpłynąć na funkcjonowanie całego pojazdu. W takich sytuacjach istnieje opcja przeprowadzenia regeneracji zamiast wymiany wtryskiwaczy układów paliwowych na zupełnie nowe, dość drogie egzemplarze. Z czasem szansa na naprawienie części samochodowej maleje, a jedyną możliwością staje się zakup kolejnego elementu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana