Najczęstsze usterki i sposoby naprawy bocznic kolejowych
Infrastruktura kolejowa to rozbudowana dziedzina, skupiająca się na liniach kolejowych, ich poprawnej pracy. Ważną odnogą głównej linii kolejowej są tzw. bocznice kolejowe. Zdarza się, że wymagają naprawy – większe lub mniejsze usterki, pojawiające się zazwyczaj w wyniku nieustannej eksploatacji, są nieuniknione. Co warto wiedzieć o bocznicach kolejowych? Kto zajmuje się ich naprawą? Odpowiedź znajduje się w artykule.
Budowa i zadania bocznic kolejowych
Bocznice kolejowe to specjalne drogi kolejowe, połączone z główną linią kolejową. Stanowią zatem odgałęzienie tej linii. Służą do wykonywania wyładunku i załadunku wagonów, a także przeprowadzania konserwacji pociągów. Dzięki niej można zadbać o postój pojazdów kolejowych, a także włączać je do ruchu po sieci kolejowej.
Wyróżniamy bocznice szlakowe (odchodząca od szlaku) i stacyjne (odchodząca od stacji). Oba typy są złożone z urządzeń sterujących i podstawowych elementów (m.in. torów, złączek), składających się na linię kolejową i obiekt liniowy. Sprawne i nieuszkodzone bocznice gwarantują bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Na bocznicach zazwyczaj pracują lokomotywy manewrowe – bardzo istotne w infrastrukturze kolejowej. Zdarza się, że nie łączą się bezpośrednio z trasami na stacjach kolejowych – takie rozwiązanie jest popularne, tanie i o wiele bardziej bezpieczne.
Typowe usterki bocznic kolejowych
Usterki bocznic kolejowych zdarzają się dość często. Najczęstsze problemy dotyczą złączek, podkładów na torach, wkrętów w podkładach. Usterki wynikają raczej z długiej eksploatacji.
Jak naprawić bocznice kolejowe?
Specjalistyczne firmy, zajmujące się infrastrukturą kolejową, najczęściej przeprowadzają wymianę złączek czy podbijanie podkładów na torach. Często potrzebne jest dokręcanie wkrętów w podkładach. Aby nie doszło do nieprzyjemnych sytuacji, należy regularnie sprawdzać stan techniczny torów i bocznic kolejowych. Poza drobnymi pracami naprawczymi firma budowlana Kopareczka zajmuje się czyszczeniem torów – to szczególnie istotne zimą, kiedy lód i śnieg przykrywają tory, utrudniając poprawną i sprawną jazdę pociągów. Ważna jest również regularna konserwacja bocznic kolejowych – takie działania pozwalają wykryć małe, na pozór niewidoczne usterki, np. przesunięcia czy pęknięcia na torach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana