Najbardziej awaryjne części w koparkach
Każde urządzenie mechaniczne co pewien czas trzeba serwisować. Awarie w sprzęcie mogą być spowodowane uszkodzeniem lub zużyciem eksploatacyjnym wybranych elementów. Koparka jest maszyną skomplikowaną, zbudowaną z wielu części. Usterki w takich urządzeniach są powszechne nawet przy regularnej konserwacji. Przeczytaj, na co trzeba zwracać największą uwagę.
Mechanizm gąsienicowy
Im starsza jest koparka, tym większa szansa na to, że coś w niej wysiądzie. Jednak ceny nowych sprzętów są na tyle wysokie, że wielu przedsiębiorców woli zainwestować w maszyny używane. W takiej sytuacji dobrze jest wiedzieć, jakie elementy są najbardziej awaryjne. Najczęściej pojawiające się we wszystkich koparkach awarie dotyczą mechanizmu gąsienicowego. Trudne warunki pracy, duże obciążenia dynamiczne, a także ograniczone możliwości smarowania wybranych elementów w gąsienicach generują szybsze ścieranie się łańcucha.
Pracownik firmy Start-Gum w Raciborzu dodaje: Wpływ ma na to także niekorzystne środowisko gruntowe, które przyspiesza proces korozyjny. Najszybciej jednak zużywają się gumowe gąsienice.
Awaryjność w poszczególnych markach
Warto również dodać, że modele koparek różnych marek mogą charakteryzować się lepszą lub gorszą jakością określonych części. W starszych maszynach marki Terex szybko pada pompa paliwowa i wybijają się tuleje. W sprzęcie New Holland często dochodzi do pęknięć ramion osprzętu koparkowego. Podobne usterki były zauważalne także w marce Case. W przypadku starszych modeli Volvo dość często dochodzi do awarii rozdzielaczy i przednich mostów. Uważa się, że najmniej awaryjne sprzęty znajdziemy pod marką CAT. Jednak w tych koparkach dostęp serwisowy jest dość problematyczny. Części zamienne możemy nabyć prosto od producentów wybranych maszyn, lecz trzeba liczyć się z ich wysokimi cenami. Dlatego bardziej opłaca się dokonywać zakupu w sklepie z częściami do koparek, w których bogaty asortyment będzie uwzględniał elementy do różnych maszyn i wielu marek w przystępnych cenach.
Problemy z silnikiem
Awarie mogą dotyczyć zarówno elementów operowania łychą, jak i elementów wyposażenia silnika. Może to być luźny tłok, zgromadzony na nim osad, zatarcia i pęknięcia pierścienia tłokowego lub zatarcie łożyska korbowodowego. Inne dość często spotykane problemy to awarie w układzie chłodzenia lub wyciek płynu chłodzącego z okolic rozrządu, termostatu i pompy wody. W przypadku awarii turbiny dochodzi do wycieku oleju, co da się zauważyć poprzez brudne przewody powietrza za turbiną lub przez tłustą firankę pod kolektorem. Problemy z silnikiem mogą wystąpić nie tylko podczas pracy, ale również w trakcie jazdy po publicznej drodze, co może spowodować zablokowanie kół. W celu odblokowania układu jezdnego operator powinien zdjąć wały napędowe lub rozłączyć mosty napędowe od skrzyni, co zapobiegnie powstawaniu dodatkowych uszkodzeń.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana