Na czym polegają badania pracowników?
Zgodnie z kodeksem pracy, każdy przedsiębiorca ma obowiązek skierować swoich pracowników na badania lekarskie, pracownik z kolei powinien się im poddać, jeśli chce być dopuszczony do pracy. Ze względu na to, czy jest już on osobą zatrudnioną w danej firmie czy dopiero mającą podjąć stosunek pracy, wyróżnia się różne rodzaje badań. Na czym one polegają?
Badania pracowników stanowią jeden z podstawowych elementów, związanych z higieną pracy. Po stronie pracodawcy leży ich zorganizowanie i odpowiednie przeprowadzenie, na pracownika natomiast prawo nakłada obowiązek poddania się im. Bez aktualnego orzeczenia lekarskiego bowiem, stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, pracodawca nie będzie mógł zatrudnić pracownika, a jeśli to zrobi, grożą mu surowe kary. Jakie rodzaje badań wyróżniamy?Badania wstępne
Są to badania, przeprowadzane u osób przyjmowanych do pracy lub u pracowników młodocianych, przenoszonych na inne stanowiska pracy. Podlegają im również pracownicy, kierowani na stanowiska, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub panują uciążliwe warunki. Te badania mają na celu ocenienie przydatności do wykonywania pracy na danym stanowisku, a także brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania określonego rodzaju pracy, pracownik bowiem nie może podejmować się zadań niebezpiecznych, ze względu na stan swojego zdrowia. Ich zakres może się nieco różnić, w zależności od charakteru przyszłej pracy i ustala go lekarz medycyny pracy. W ich skład wchodzi zazwyczaj morfologia ogólna, oznaczenie glukozy, badanie moczu oraz RTG płuc. Można je przeprowadzić we wszystkich gabinetach medycyny pracy, między innymi w Przychodni Lekarskiej MEKMED w Katowicach. Ponadto warto zaznaczyć, że prace biurowe związane z komputerem wiążą się z koniecznością wizyty u okulisty, prace budowlane z wizytą u neurologa, ze względu na pracę na wysokościach, laryngologa, ze względu na obecność pyłów oraz pulmonologa.Badania okresowe
Badania okresowe to z kolei badania pracowników już zatrudnionych. Ich częstotliwość zależy od typu wykonywanej pracy. Jeśli wiąże się ona z wdychaniem szkodliwych pyłów lub oparów, przeprowadza się je co dwa lata. Jeśli w pracy panuje wysoka temperatura, co trzy, jeśli natomiast jest to praca biurowa, związana z używaniem komputera, co cztery. Co pięć lat zlecane są one osobom na stanowiskach, na których komputery nie są używane. Obejmują one pakiet badań, weryfikujących, czy warunki pracy nie pogarszają stanu zdrowia pracownika oraz kontrolujących jego kondycję. Prawo nakłada na pracodawcę obowiązek wykonania badań okresowych u pracownika, mającego kontakt z substancjami rakotwórczymi lub pyłami zwłókniającymi, także po zakończeniu jego pracy z nimi.Badania kontrolne
Ostatnim rodzajem omawianych badań są badania kontrolne, które przeprowadza się w przypadku, gdy niezdolność do pracy, powodowana chorobą, trwała dłużej niż 30 dni. Mają one na celu weryfikację, czy pracownik nadal jest zdolny wykonywać pracę na dotychczasowym stanowisku.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana