Na czym polega różnica między marżą a narzutem?
Jednym z najczęściej spotykanych błędów popełnianych przez wielu przedsiębiorców jest mylne rozumienie oraz stosowanie pojęć, takich jak marża oraz narzut. Nierozróżnienie tych matematycznych pojęć może stworzyć wizerunek nieprofesjonalnego handlowca nie tylko w oczach pracowników, ale również w kontakcie z klientami. Wiedza na ten temat, w głównej mierze pomoże w profesjonalnych negocjacjach, jak i może być czynnikiem zapobiegającym poważnym nieporozumieniom i problemom na tle finansowym. Jaka zatem jest podstawowa różnica między marżą a narzutem?
Na czym polega różnica między marżą a narzutem?
Marża wyrażona w kwocie przybiera taką samą wartość jak narzut wyrażony w kwocie. Co to znaczy? Jeśli zysk ze sprzedaży jednego produktu wynosi 20 zł to zarówno narzut, jak i marża będą wynosiły 20 zł. Problem ze zrozumieniem pojęcia marży pojawia się w odniesieniu do wyliczeń procentowych. - mówi specjalista z firmy Warda Consulting Team, oferującej doradztwo biznesowe i szkolenia dla firm, w tym szkolenia z zakresu matematyki biznesowo-handlowej. - Najprościej mówiąc, marża procentowa to wyrażony procentowo stosunek zysku ze sprzedaży do ceny sprzedaży.
Jakie mogą być konsekwencje mylenia marży z narzutem?
Przede wszystkim błędne rozumienie marży i narzutu przez handlowca może być przyczyną kompromitacji w oczach klientów. Bowiem trudno jest zdobyć zaufanie specjalisty, który nie odróżnia podstawowych pojęć, z którymi ma styczność w swojej codziennej pracy. Z racji tego, każdy handlowiec powinien dbać o własną wiedzę i rozwijać znajomość podstawowych pojęć z zakresu matematyki biznesowo-handlowej, aby uniknąć błędów i poważnych konsekwencji, jakie mogą one za sobą nieść. Jest to istotne bowiem błędne rozumienie marży i narzutu może mieć negatywne skutki dla całego przedsiębiorstwa, wliczając w to konsekwencje finansowe. Przykładowo, jeśli dany klient chciałby zrealizować 25% narzutu na produkcie i sprzedawać go za 100 zł, wtedy handlowiec powinien zaproponować cenę zakupu 80 zł. Natomiast, jeśli klient oczekuje 25% marży, w takiej sytuacji produkt powinien być sprzedawany za 75 zł w cenie zakupu. Kiedy pod uwagę weźmiemy hurtowe ilości produktów, wtedy już różnica w cenie staje się ogromna, gdyż wynosi 5 zł na sztuce. Ponadto, poprawne rozumienie i rozróżnianie owych pojęć może również uchronić przedsiębiorstwo przed niepotrzebnymi, a przede wszystkim niekorzystnymi dla sprzedającego obniżkami cen.
Jak określić poziom rentowności?
Warto zaznaczyć, że marża może mieć kilka poziomów, które mogą być pomocne przy ocenie rentowności danego przedsięwzięcia. Do wyliczenia marży I stopnia pod uwagę zazwyczaj brane są wyłącznie koszty bezpośrednio związane z danym produktem lub usługą, za to w marży II stopnia często uwzględnia się dodatkowo wydatki przeznaczone na promocję oraz sprzedaż towaru, takie jak koszty transportu czy obsługi klienta obejmujące zwroty i reklamacje – wyjaśnia Małgorzata Warda, ekspertka z firmy Warda Consulting Team. Z kolei marża III stopnia uzupełniona zostaje o koszty działu sprzedaży, natomiast marża IV stopnia służy analizie kosztów obejmujących m.in. koszty ogólnego zarządu oraz administracji – dodaje ekspertka. Analiza marży na tym poziomie pozwala określić rzeczywistą rentowność poszczególnych przedsiębiorstw, a także sprzedawanych produktów i usług.
Resumując, prowadząc firmę handlową warto zadbać nie tylko o właściwe rozumienie pojęć marża i narzut, ale również analizować rentowność działań handlowych biorąc pod uwagę wszystkie koszty związane z prowadzonym biznesem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana