Na czym polega pełna księgowość?
Prowadzenie księgowości oraz rozliczeń jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy niezależnie od profilu prowadzonej działalności gospodarczej, oraz wielkości firmy. Jednak istnieje kilka form na prowadzenie rozliczeń, z których przedsiębiorcy mogą wybierać. Jedną z nich jest pełna księgowość. Warto wiedzieć, czym się charakteryzuje oraz kiedy powinna być główną formą rozliczeń w przedsiębiorstwie.
Czym jest księgowość?
Księgowość to sposób rozliczenia działalności przedsiębiorstw. Inaczej mówiąc jest to ewidencja wszelkich działań finansowych mających związek z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jak tłumaczy specjalista z Biura Księgowego Selent & Słupina: W rozliczeniach firmy muszą znaleźć się informacje o przychodach oraz kosztach w danym okresie. Informacje, które zawiera się w ewidencji, dotyczą majątku, czyli wyposażenia, towaru oraz środków pieniężnych na kontach i w gotówce. Ewidencje przychodów i kosztów można prowadzić przy pomocy karty podatkowej, ryczałtu lub księgi przychodów i rozchodów, czyli uproszczonej księgowości lub księgowości pełnej.
Prowadzenie księgowości pełnej jest bardziej wymagające od uproszczonych form, ale niesie ze sobą również wiele korzyści dla przedsiębiorców.
Z czym wiąże się pełna księgowość?
Pełna księgowość to jedna z najbardziej złożonych oraz skomplikowanych form rozliczania się. Wszystko ze względu na to, że praktycznie każde zdarzenie gospodarcze musi zostać w odpowiedni sposób zanotowane. Ten sposób prowadzenia rozliczeń pozwala na uzyskanie pełnej i rzetelnej sytuacji finansowej danego przedsiębiorstwa. Dokładne zestawienie zysków i strat jest nie tylko cenną informacją dla samego przedsiębiorstwa, ale również spółek, które są zainteresowane współpracą lub inwestycją. Pełna księgowość wymaga prowadzenia dziennika, konta księgi głównej oraz pomocniczej, zestawienia obrotów i sald na kontach księgi głównej i kontach pomocniczych i sporządzania wykazu składników pasywów oraz aktywów.
Kto ma obowiązek prowadzenia pełnej księgowości?
Ta forma rozliczeń może być wybrana dobrowolnie, ale również istnieją przepisy, które wskazują konkretne sytuacje, kiedy prowadzenie pełnej księgowości staje się obowiązkiem. Przede wszystkim spółki akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz komandytowo – akcyjne mają obowiązek prowadzenia pełnej księgowości. Ponadto, jeśli przychody przedsiębiorstwa w ubiegłym okresie rozliczeniowym przekroczą 5 mln złotych to, również niezależnie od formy prawnej przedsiębiorstwa, należy rozpocząć prowadzenie księgowości pełnej. Ze względu na złożoność tej formy rozliczeń, warto korzystać z pomocy doświadczonych biur księgowych, aby mieć pewność co do poprawności działań.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana