Na czym opiera się pełna diagnoza pedagogiczna?
W rozwoju dziecka mogą pojawić się pewne niepowodzenia, a wówczas niezbędne jest badanie pedagogiczne. Dziecko korzystające z usług psychologa zostaje poddane szczegółowej analizie, która pomaga wykryć wszystkie mechanizmy, które wpływają na jego konkretne zachowania oraz dysfunkcje. Aby jednak terapia była skuteczna, diagnoza pedagogiczna musi odbyć się według konkretnego schematu. Wyjaśniamy, w jakim celu się ją przeprowadza oraz z jakich elementów się składa.
W jakim celu przeprowadza się diagnozę pedagogiczną?
Diagnozę pedagogiczną przeprowadza się po to, aby wykryć wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu oraz stwierdzić, czy wynikają wyłącznie z nieuwagi dziecka lub są rzeczywistym problemem, który nie powinien mieć miejsca na danym etapie rozwoju.
Diagnoza pedagogiczna jest potrzebna szczególnie wówczas, gdy rodzice bądź nauczyciele zauważają u dziecka trudności, z którymi sobie nie radzi i odstaje tym samym od swoich rówieśników. Mogą to być dysleksja lub dysortografia, a więc problemy związane z mówieniem i pisaniem.
Kompleksowa diagnoza pedagogiczna – przebieg
O badaniu pedagogicznym wypowiada się pedagog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Agathum:
W procesie badania i diagnozy pedagogicznej kluczowe jest, aby nie wyodrębniać wyłącznie dysfunkcji dziecka, ale również dokładnie uwzględnić jego zalety i mocne strony. Młody pacjent nie powinien czuć, że rozmowa z psychologiem odbywa się dlatego, że jest niewystarczająco dobry, ale po to, aby mógł lepiej sobie radzić.
Za skutecznością diagnozy pedagogicznej przemawia jej zaplanowany przebieg, na który składają się:
Wywiad z rodzicami oraz z dzieckiem. Rodzice są w stanie zaobserwować najwięcej obecnych w rozwoju dziecka problemów. Ich wiedza jest również oparta na obserwacji nauczycieli, z którymi mają kontakt. Pedagog na podstawie zdobytych informacji stara się zwizualizować sposób funkcjonowania dziecka w rodzinie oraz wśród rówieśników. Pomocna okazuje się rozmowa z samym dzieckiem.
Badania diagnostyczne. Są nimi wszelkiego rodzaju sprawdziany mówienia, czytania, pisania, a także liczenia po to, aby sprawdzić w czym dziecko ma największy problem oraz jaka umiejętność jest u niego najbardziej rozwinięta. Dodatkowo wykonuje się testy osobowości i testy inteligencji.
Analiza wytworów dziecka. Na podstawie rysunków, zadań domowych, a także sprawdzianów pedagog jest w stanie określić postępy edukacyjne dziecka.
Ocena zachowania. Dotyczy zarówno sytuacji, w których dziecko musi wykonać określone zadanie, jak i tych, które wymagają naturalnych reakcji społecznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana