Metody odwadniania parkingów
Podczas projektowania i budowy parkingu bardzo ważne jest, aby zadbać o odpływ wody z jego powierzchni. Bierze się ona przede wszystkim z opadów deszczu, które bardzo często są niezwykle gwałtowne i obfite. Odwodnienie parkingu chroni więc obiekt przed możliwym zalaniem, ale też uszkodzeniami nawierzchni, które mogą być konsekwencją nadmiernej ilości wody. W tym celu warto zainwestować w profesjonalny sprzęt. Podpowiadamy, jakie rozwiązania można wykorzystać do odwadniania parkingów.
Odwodnienia powierzchniowe– czym się charakteryzują?
Jedną z najbardziej tradycyjnych metod odprowadzania wody z parkingów jest wykorzystanie utworzonych spadków i pochyłów na jego powierzchni. Nadmiar wody, zgodnie z zasadami fizyki, spływa z miejsc położonych wyżej do tych, które mają niższe umiejscowienie.
Jak tłumaczą specjaliści z firmy Stora– Drain: ,,Warto jednak zwrócić uwagę, że nawierzchnia parkingu powinna być podwyższona w stosunku do systemu odprowadzającego wodę maksymalnie o 2 cm. Samo połączenie między podłożem obiektu a odwodnieniem musi być spoinowane, aby nie było w nim żadnych przerw i szczelin, mogących utrudniać cały proces’’.
Urządzeniami, których przeznaczeniem jest właśnie powierzchniowe odwadnianie, to przede wszystkim rynny muldowe oraz drogowe. Zazwyczaj są to elementy otwarte, dlatego muszą zapewniać możliwość swobodnego przejazdu przez nie. Wiąże się to oczywiście z ich ograniczoną głębokością. W przypadku rynien muldowych nie może być ona wyższa niż 1/15 ich szerokości.
Odwodnienia liniowe jako najlepsze rozwiązanie dla parkingów wielkopowierzchniowych
W przypadku obiektów o dużej powierzchni najczęściej stosuje się odwadnianie liniowe, których istotą jest wykorzystanie specjalnych korytek przykrytych kratką, nazywaną też rusztem. Ich największą zaletą jest bardzo duża wytrzymałość mechaniczna oraz to, że cały proces odwodnienia parkingu odbywa się w sposób równomierny. Obecność wspomnianej kratki charakteryzuje systemy otwarte, czyli najbardziej popularne na rynku. Istnieją jednak mechanizmy zamknięte. Wykorzystuje się w nich odpowiedni zbiornik na wodę, ale zamiast rusztu, na powierzchni parkingu znajduje się jedynie wąska szczelina, która może być wykonana na przykład ze stali szlachetnej. Często używanym rozwiązaniem jest także system zamknięty stworzony z betonu. Warto pamiętać o tym, że te systemy odwadniania, przede wszystkim otwartego, muszą być na bieżąco kontrolowane pod kątem jakichkolwiek uszkodzeń. Zniszczenie jednego z elementów mechanizmu może skutkować utrudnionym odpływem wody. Zwróćmy też uwagę na obecność przeszkód, na przykład dziur w nawierzchni, które będą przeszkodą dla spływającej wody.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana