Laserowa czy atramentowa - jaką drukarkę wielofunkcyjną wybrać?
Wybór drukarek na rynku jest na tyle duży, że decyzja o zakupie najlepszego modelu nie jest łatwa, zwłaszcza dla laika. Wiele światowych firma oferuje dużą ilość modeli drukarek, zróżnicowanych pod względem funkcjonalności, wielkości i wydajności, a także rozwiązań technologicznych. Dlatego też rozważny zakup urządzenia wielofunkcyjnego powinien być poprzedzony wnikliwą analizą potrzeb i kosztów. W trakcie tych rozważań budzi się pytanie, czy wybrać drukarkę laserową, czy atramentową?
Drukarki to niezbędne urządzania w każdym biurze oraz w wielu domach. Decydując się na zakup, należy wziąć pod uwagę kilka czynników, wśród których najważniejsze są: koszt zakupu i eksploatacji drukarki oraz szybkość i jakość wydruków.
Po pierwsze koszt zakupu urządzenia wielofunkcyjnego
Na początku należy rozważyć koszt zakupu urządzenia, mając na uwadze, że jest on jednym ze składowych całkowitego kosztu posiadania (TCO) sprzętu w całym cyklu jego użytkowania. Warto jednak kierować się zasadą, że nie zawsze tańsze jest bardziej opłacalne. Eksploatacja tańszego urządzenia może okazać się bardziej kosztowna, a oszczędności iluzoryczne, jeśli weźmie się pod uwagę inne składowe TCO, jak koszty tonerów i napraw oraz straty spowodowanych przestojem urządzeń. Biorąc pod uwagę aspekt ceny, należy zaznaczyć, że drukarki atramentowe są z reguły dużo tańsze od drukarek laserowych.
Po drugie koszty eksploatacji
Koszty zakupu tonerów i tuszów do urządzeń wielofunkcyjnych to podstawowy koszt związany z ich eksploatacją. Zazwyczaj wielokrotnie przekracza wartość samego urządzenia. Częstym zabiegiem producentów drukarek jest sprzedawanie urządzeń z niepełnym zestawem startowym. Urządzenie pozornie wydają się tanie, ale przy zakupie nowych tonerów lub tuszów, może się okazać, że są one droższe od samej drukarki. Prawda, że zaburza to koncepcje taniego urządzenia?
„Koszty wydruku – doradza specjalista z firmy Balta, która zajmuje się sprzedażą urządzeń komputerowych i drukarek – najlepiej przeanalizować na podstawia danych producenta, porównując koszty materiałów eksploatacyjnych z maksymalną ilością stron wydruku w przypadku danego rodzaju drukarki. Biorąc pod uwagę te wyliczenia, można określić, że koszty wydruków laserowych są zdecydowanie niższe od wydruków atramentowych”.
Jakość i szybkość też ma znaczenie
Szybkość wydruku to parametr urządzeń wielofunkcyjnych, który w przypadku biur może mieć zasadnicze znaczenie. Dotychczas urządzenia laserowe zdecydowanie szybciej radziły sobie z wykonywaniem wydruków, dlatego używane były chętniej w miejscach, gdzie szybkość drukowania miała znaczenie. Ostatnio producenci drukarek atramentowych usprawnili te urządzenia i przyśpieszyli ich pracę.
Biorąc pod uwagę jakość wydruków, to należy zauważyć, że wysoką jakość mogą zapewnić obydwa rodzaje nowoczesnych urządzeń wielofunkcyjnych, zarówno laserowe, jak i atramentowe. Ważny jest jednak model drukarki i jakość materiałów eksploatacyjnych. Nieoryginalne zamienniki tonerów i tuszów nigdy nie zagwarantują wysokiej jakości wydruków.
Przy wyborze drukarki należy zwrócić uwagę na wydajność i szybkość działania. Przemyśleć jak intensywnie będzie ona eksploatowana i jak dużo dokumentów będzie musiała drukować. Najprościej ujmując jeśli ilość wydruków będzie mała, wystarczy zakupić drukarkę atramentową. W przypadku intensywnej eksploatacji drukarki powinno się zainwestować w laserowe urządzenie wielofunkcyjne. Najlepiej jednak poznać opinię specjalistów zajmujących się sprzedażą elektronicznego sprzętu biurowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana