Które części do autobusów podlegają okresowej wymianie?
Wymiana części autobusowych pozwala cieszyć się sprawnym i bezpiecznym pojazdem. Autobusy są narażone na częstą eksploatację, dlatego też podzespoły szybko się zużywają. W efekcie niesprawny pojazd może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia kierowcy i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Które części autobusowe należy okresowo wymieniać i dlaczego?
Kiedy wymieniać sprzęgło w autobusie?
Częścią autobusową, która podlega wymianie i częstemu zużyciu, jest przede wszystkim sprzęgło. Pozwala przenieść moment obrotowy z wału korbowego na skrzynię biegów za pomocą wału sprzęgłowego. Prawidłowa praca sprzęgła pozwala także redukować drgania wywoływane przez układ napędowy. Sprawne sprzęgło to więc klucz do płynnego ruszania i hamowania autobusem przy włączonym silniku. Warto pamiętać, że w przypadku autobusów sprzęgło musi sprostać większej mocy i momentowi obrotowemu, dlatego też wymaga częstszej wymiany. Serwis autobusów wymieniając sprzęgło, musi więc zwrócić uwagę na styl jazdy kierowcy i intensywność eksploatacji autobusu. Pojazdy, które przemierzają długie trasy, powinny wymieniać sprzęgło po przejechaniu 40 000 km. Autobusy, które natomiast pracują na krótkich odcinkach, mogą mieć wymieniane sprzęgło nawet po przejechaniu 100 000 km.
Rodzaje części autobusowych, które podlegają regularnej wymianie
Okresowej wymianie podlegają także zawory, koło zamachowe, ratarder i skrzynia biegów. O ich zmianie należy pomyśleć zwłaszcza wtedy, gdy z autobusu korzysta kilku kierowców. Każdy z nich posiada inny styl jazdy, co może powodować szybsze zużywanie się części. Regularnej wymianie podlegają także filtry oleju, powietrza i paliwa. Warto więc pamiętać o okresowej wymianie części i prawidłowej eksploatacji, aby zapewnić bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Renomowane firmy, takie jak serwis autokarów w Olsztynie Bus-Service oferuje kompleksową wymianę części oraz skontrolowanie ich stanu.
Po czym poznać, że trzeba wymienić część autobusową?
Objawy świadczące o konieczności wymiany poszczególnych części autobusu, można zauważyć po zmieniającym się komforcie jazdy. Dotyczy to m.in. uczucia szarpania podczas ruszania, „ślizgania się” przy nabieraniu prędkości, nieprzyjemny zapach spalenizny, drgania pojazdu, dźwięki dochodzące ze skrzyni biegów oraz występujący opór podczas zmiany biegów. W każdym przypadku należy podjąć szybkie kroki naprawcze i skontaktować się z serwisem autobusów. Bagatelizowanie oznak zużytych podzespołów może skutkować poważnymi problemami, np. koniecznością wymiany skrzyni biegów oraz koła zamachowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana