Kto odpowiada za szkolenie BHP w firmie?
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczą bez wyjątku każdego miejsca, w którym zatrudniani są pracownicy. Niezależnie od tego, czy jest to fabryka, czy biuro, odpowiednie przepisy BHP mają tam swoje zastosowanie i dbałość o nie, jest wymagana prawnie. Czasami jednak pojawiają się wątpliwości, kto jest odpowiedzialny za dany aspekt ich przestrzegania, jak na przykład przeprowadzenie szkolenia BHP.
BHP w zakładzie pracy – ogólne zasady
Przepisy BHP obowiązują w każdym zakładzie pracy, niezależnie do profilu działalności oraz konkretnych czynności, które pracownicy wykonują w ramach obowiązków zawodowych. Dla każdego typu przedsiębiorstwa zostały dobrane odpowiednie zasady, które mają na celu jak najpełniej chronić zatrudnione osoby przed wypadkami w pracy i narażeniem na działanie szkodliwych czynników. Regulują również postępowanie w razie wystąpienie nieprawidłowości. Szkolenie BHP w firmie dotyczy nie tylko każdej nowo zatrudnionej osoby. Musi być organizowane dla wszystkich pracowników w określonych odstępach czasowych – nawet jeśli osoby zatrudniane mają kilkuletni staż pracy.
Celem szkolenia jest przede wszystkim przedstawienie zagrożeń, które mogą pojawić się na stanowisku pracy oraz zaprezentowanie metod ochrony przed szkodliwymi czynnikami. Szkolenia BHP przewidują także przekazanie ogólnej wiedzy, jak należy postępować, jeśli zdarzy się wypadek, kogo należy poinformować i jakie środki ostrożności zachować. Dobrze przeprowadzone szkolenie zawsze powinno uwzględniać specyfikę obiektu oraz czynności wykonywane przez pracowników. Udział w spotkaniu ze szkoleniowcem jest obowiązkowy i dotyczy wszystkich zatrudnionych niezależnie od zajmowanego stanowiska czy pełnionej funkcji.
Kto odpowiada za przeprowadzenie szkolenia BHP?
Warto podkreślić, że wszelkie obowiązki związane z wdrożeniem przepisów BHP w firmie należą do osoby zarządzającej przedsiębiorstwem. Jak tłumaczy specjalista ds. BHP z Centrum Usług Dydaktycznych z Rzeszowa:
to szef firmy jest odpowiedzialny za to, by zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne stanowisko pracy oraz środki ochrony osobistej. Do niego należy także troska o to, by szkolenia BHP zostały przeprowadzone zgodnie z wymogami.
Nie oznacza to jednak, że prezes firmy osobiście zajmuje się tymi kwestiami. Zwykle korzysta z usług firmy zewnętrznej, uprawnionej do przeprowadzania szkoleń. W dużych zakładach pracy przeważnie zatrudniany jest inspektor BHP, który zajmuje się dbaniem o bezpieczeństwo w przedsiębiorstwie. Taka osoba musi uzyskać stosowny certyfikat, który uprawnia ją do podejmowania działań zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana