Artykuł sponsorowany

Kto musi prowadzić pełną księgowość?

Kto musi prowadzić pełną księgowość?

Konieczność ewidencjonowania operacji gospodarczych występuje w przypadku każdej firmy. Jednak szczegółowy sposób zapisywania konkretnych danych zależy od czynników takich jak roczny przychód czy forma prawna prowadzonej działalności. Czym księgowość pełna różni się od tej uproszczonej? Kto dokładnie musi prowadzić księgi rachunkowe i jak to zrobić w sposób poprawny?

Księgowość uproszczona i pełna

Prowadzenie księgowości można podzielić na opcję uproszczoną i pełną. Pierwszy typ jest przeznaczony dla osób fizycznych oraz spółek cywilnych, jawnych i partnerskich do nich należących. Wówczas głównym kryterium stają się zarobki, które nie powinny przekroczyć 2 milionów euro rocznie. Taka forma księgowości wymaga prowadzenia nieco mniej szczegółowej dokumentacji, ale w przypadku jej pełnego odpowiednika sprawa jest znacznie trudniejsza.

Pełną księgowość muszą prowadzić przedsiębiorcy, którzy przekształcili swoją firmę w spółkę kapitałową prawa handlowego lub spółkę osobową prawa handlowego. Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku osób, których dochód przekroczył 2 miliony euro rocznie po przeliczeniu na złotówki zgodnie z oficjalnym kursem. Księgowość pełna dotyczy również jednostek budżetowych o zasięgu państwowym, gminnym, powiatowym i wojewódzkim, firm działających na podstawie ustawy „Prawo bankowe” oraz przedstawicielstw i oddziałów przedsiębiorstw zagranicznych.

 Bardzo często zdarza się, że osoby, które kiedyś prowadziły księgowość uproszczoną, decydują się na przekształcenie swojej firmy lub przekraczają określony limit przychodu. Wówczas występuje konieczność porzucenia starej metody ewidencjonowania swoich działań i rozpoczęcia prowadzenia księgowości pełnej.

Co wchodzi w skład księgowości pełnej?

Księgowość pełna wymaga prowadzenia szczegółowej ewidencji działań gospodarczych, czyli tak zwanych ksiąg rachunkowych. W ich skład wchodzą:

  • księga główna,
  • dzienniki,
  • księgi pomocnicze,
  • zestawienie sald kont i obrotów księgi głównej oraz pomocniczej,
  • wykaz składników aktywów i pasywów.

Księgowość pełna wiąże się także z koniecznością sporządzania sprawozdań finansowych obejmujących bilans, rachunek zysków i strat oraz dodatkowe informacje i wprowadzenia.

Jak prowadzić księgowość pełną?

Samodzielne prowadzenie księgowości pełnej bywa ryzykownym pomysłem i jest zarezerwowane jedynie dla osób, które dysponują odpowiednią wiedzą w tym zakresie, włącznie z orientowaniem się w ciągłych zmianach przepisów prawa. Z tego powodu dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy biur rachunkowych, takich jak Biuro Rachunkowe Jacek Zembaty. Firmy tego typu pozwalają na dopełnienie wszystkich wymaganych formalności w sposób poprawny i zgodny z aktualnymi przepisami, odciążając przedsiębiorcę z tego obowiązku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.