Kto musi prowadzić pełną księgowość?
Konieczność ewidencjonowania operacji gospodarczych występuje w przypadku każdej firmy. Jednak szczegółowy sposób zapisywania konkretnych danych zależy od czynników takich jak roczny przychód czy forma prawna prowadzonej działalności. Czym księgowość pełna różni się od tej uproszczonej? Kto dokładnie musi prowadzić księgi rachunkowe i jak to zrobić w sposób poprawny?
Księgowość uproszczona i pełna
Prowadzenie księgowości można podzielić na opcję uproszczoną i pełną. Pierwszy typ jest przeznaczony dla osób fizycznych oraz spółek cywilnych, jawnych i partnerskich do nich należących. Wówczas głównym kryterium stają się zarobki, które nie powinny przekroczyć 2 milionów euro rocznie. Taka forma księgowości wymaga prowadzenia nieco mniej szczegółowej dokumentacji, ale w przypadku jej pełnego odpowiednika sprawa jest znacznie trudniejsza.
Pełną księgowość muszą prowadzić przedsiębiorcy, którzy przekształcili swoją firmę w spółkę kapitałową prawa handlowego lub spółkę osobową prawa handlowego. Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku osób, których dochód przekroczył 2 miliony euro rocznie po przeliczeniu na złotówki zgodnie z oficjalnym kursem. Księgowość pełna dotyczy również jednostek budżetowych o zasięgu państwowym, gminnym, powiatowym i wojewódzkim, firm działających na podstawie ustawy „Prawo bankowe” oraz przedstawicielstw i oddziałów przedsiębiorstw zagranicznych.
Bardzo często zdarza się, że osoby, które kiedyś prowadziły księgowość uproszczoną, decydują się na przekształcenie swojej firmy lub przekraczają określony limit przychodu. Wówczas występuje konieczność porzucenia starej metody ewidencjonowania swoich działań i rozpoczęcia prowadzenia księgowości pełnej.
Co wchodzi w skład księgowości pełnej?
Księgowość pełna wymaga prowadzenia szczegółowej ewidencji działań gospodarczych, czyli tak zwanych ksiąg rachunkowych. W ich skład wchodzą:
- księga główna,
- dzienniki,
- księgi pomocnicze,
- zestawienie sald kont i obrotów księgi głównej oraz pomocniczej,
- wykaz składników aktywów i pasywów.
Księgowość pełna wiąże się także z koniecznością sporządzania sprawozdań finansowych obejmujących bilans, rachunek zysków i strat oraz dodatkowe informacje i wprowadzenia.
Jak prowadzić księgowość pełną?
Samodzielne prowadzenie księgowości pełnej bywa ryzykownym pomysłem i jest zarezerwowane jedynie dla osób, które dysponują odpowiednią wiedzą w tym zakresie, włącznie z orientowaniem się w ciągłych zmianach przepisów prawa. Z tego powodu dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy biur rachunkowych, takich jak Biuro Rachunkowe Jacek Zembaty. Firmy tego typu pozwalają na dopełnienie wszystkich wymaganych formalności w sposób poprawny i zgodny z aktualnymi przepisami, odciążając przedsiębiorcę z tego obowiązku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana