Kryteria wyboru biura księgowego. Na co zwrócić uwagę?
Posiadając swoją własną działalność trzeba zadbać o prawidłowe prowadzenie księgowości. Wybór biura rachunkowego jest więc jedną z najważniejszych decyzji do podjęcia, a firm tego typu na rynku funkcjonuje wiele. Nie każda z tych ofert będzie jednak warta uwagi. Czym więc kierować się przy wyborze odpowiedniego biura księgowego?
Kwalifikacje i certyfikaty
Przy wyborze biura rachunkowego trzeba przede wszystkim upewnić się, że posiada ono odpowiednie uprawnienia i doświadczenie. Warto zapytać więc o certyfikaty, zezwolenia i ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, gdyż są to podstawowe dokumenty, które powinno posiadać każde biuro księgowe, mimo że nie są one obowiązkowe. Aktualnie praktycznie każda osoba może prowadzić biuro rachunkowe, jednak posiadanie powyżej wymienionych uprawnień znacznie zwiększa zaufanie wśród klientów.
Warto także pamiętać, że certyfikat jest wydawany imiennie. Wybierając biuro rachunkowe, warto więc sprawdzić, czy osoba, która będzie prowadzić pełną księgowość, posiada odpowiednie kwalifikacje. Przy okazji można również spojrzeć na datę wydania tego oświadczenia, aby zdobyć informacje o doświadczeniu i umiejętnościach księgowego. Każde biuro rachunkowe jest też zobowiązane do zapewnienia klientom polisy od odpowiedzialności cywilnej. Dodatkowo doradca podatkowy powinien posiadać indywidualne ubezpieczenie.
Cena świadczonych usług
Dla większości przedsiębiorców najważniejszym kryterium wyboru biura księgowego jest cena świadczonych przez nie usług. W poszukiwaniach nie chodzi jednak o znalezienie najtańszego czy najdroższego biura, ale takiego, które nie będzie znacznie odstawać od reszty. Bardzo tanie usługi muszą być w jakiś sposób zredukowane, dlatego zapewne zakres usług będzie mniejszy, a kadra słabsza i mniej doświadczona. Wybierając biuro rachunkowe, trzeba więc dokładnie przejrzeć jego ofertę i zapytać o kluczowe sprawy, a nie kierować się wyłącznie ceną usług.
Zakres usług biura to równie istotna kwestia przy wyborze biura rachunkowego. Większość biur oferuje bardzo szeroki zakres działalności od rachunkowości podatkowej, przez obsługę kadrowo-płacową, aż do rachunkowości finansowo-zarządczej. W mniejszych biurach ilość usług będzie ograniczona, jednak wyróżniają się one indywidualnym podejściem do klienta. Warto więc zastanowić się, czy potrzebne są usługi wykraczające poza sprawy księgowe. Małe biura rachunkowe są idealne dla osób, które szukają indywidualnego podejścia, niekiedy nawet poza standardowymi godzinami pracy. Ktoś, dla kogo niezbędny jest sztab specjalistów i szeroki zakres usług powinien się jednak zastanowić nad dużo większym biurem rachunkowym, którego przykładem jest Biuro Rachunkowe Moniki Kacy, które poleca wielu klientów.
Przekazywanie i przechowywanie dokumentów
Ustalając szczegóły współpracy, należy także dowiedzieć się, jak przekazywane będą dokumenty. Mogą być dostarczane elektronicznie, przewożone przez odpowiednią osobę lub odbierane osobiście. Jest to więc kwestia wygody, ponieważ wyeliminowane są regularne dojazdy do siedziby biura. Do obowiązków biura należy także przechowywanie dokumentów. W razie kontroli przeprowadzanej przez Urząd Skarbowy klient nie musi się martwić o ich archiwizację i spotykać się osobiście z urzędnikami. Księgowa na podstawie udzielonego pełnomocnictwa złoży wszelkie niezbędne wyjaśnienia oraz przedstawi oryginały dokumentów do wglądu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana