Artykuł sponsorowany

Koszty uzyskania przychodu – co można do nich zaliczyć, prowadząc działalność gospodarczą?

Koszty uzyskania przychodu – co można do nich zaliczyć, prowadząc działalność gospodarczą?

Aby uzyskać przychód, przedsiębiorca musi ponosić pewne wydatki związane choćby z zakupem ważnych materiałów umożliwiających pracownikom działanie. Przepisy w polskim prawie nie podają, jak wysokie mogą być, ale za to uwzględniają, co podczas prowadzenia działalności gospodarczej nie powinno należeć do kosztów uzyskania przychodu. Co wobec tego powinno się do nich zaliczać, a co nie?

Czym są koszty uzyskania przychodu?

Według Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu uznaje się wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródeł. Zliczając je, należy kierować się nie tylko przepisami, ale również rozsądkiem.

Co można, a czego nie można zaliczać do kosztów uzyskania przychodu?

W ustawie niestety nie znajduje się konkretny wykaz tego, co można uznać za koszt uzyskania przychodu. Natomiast wiadomo, czego nie można do nich zaliczyć. Są to wydatki związane m.in. z:

  • ulepszaniem środków trwałych,

  • podatkami dochodowymi,

  • podatkami od spadków oraz darowizn,

  • grzywnami i karami pieniężnymi,

  • kosztami reprezentacji (m.in. usługi gastronomiczne czy zakup żywności).

Zanim wpisze się konkretne wydatki do Księgi Przychodów i Rozchodów, najlepiej sprawdzić, czy są one uwzględnione w ustawie. To zaoszczędzi problemów, które mogą wyniknąć w momencie rozliczania firmy, a także kiedy zaistnieją kontrole. Jeżeli chodzi o standardowe koszty ponoszone przez przedsiębiorców, można do nich zaliczyć choćby opłaty za media, zakup sprzętu, podróże służbowe czy paliwo.

Jak dokumentować koszty uzyskania przychodu?

Na pytanie: jak dokumentować koszty uzyskania przychodu, można prosto odpowiedzieć: od sprzedawcy należy uzyskać odpowiedni dokument, czyli m.in.:

  • fakturę,

  • rachunek,

  • dowód zapłaty za przejazd autostradą,

  • dowód na opłatę pocztową,

  • rachunki i dokumenty celne,

  • umowę,

  • bilet z numerem NIP sprzedawcy.

To Rozporządzenie w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów określa, jakie dokładnie powinny to być dokumenty. W razie wątpliwości, zawsze można tam spojrzeć. – Takie materiały koniecznie powinny być w języku polskim. Inne wymaganie to czytelna i zrozumiała treść. Kiedy rachunek został wystawiony w obcej walucie, przedsiębiorca musi przeliczyć kwotę na złotówki – tłumaczy przedstawiciel firmy Compo System zajmującej się doradztwem rachunkowym w Łodzi.

Rozliczanie się z kosztów uzyskania przychodów i rozchodów może być ciężkie dla kogoś, kto nigdy tego nie robił, dlatego w razie problemów zawsze można zgłosić się do osób, które zajmują się tym na co dzień. Warto jednak przy okazji dowiedzieć się, na czym polegają poszczególne komponenty prawne – to pomoże kontrolować działalność firmy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.