Kontrola stanu technicznego pojazdów w świetle przepisów
Właściciele samochodów, motorowerów, ciągników, czy przyczep, muszą regularnie poddawać je badaniom technicznym, czyli tzw. przeglądowi rejestracyjnemu. Często zamiennie używamy pojęcia przeglądu, badania okresowego lub przeglądu technicznego, choć w świetle przepisów nie są to synonimy. Czym jest badanie techniczne, a czym jest przegląd techniczny? Gdzie tkwią różnice między badaniem technicznym a przeglądem technicznym? - W naszym artykule przyjrzymy się temu tematowi dokładniej.
Badanie techniczne i przegląd techniczny
Badanie techniczne, inaczej przegląd rejestracyjny, ma na celu dopuszczenie pojazdu do ruchu publicznego na określony czas (zwykle 12 miesięcy). Wykonuje się je na przystosowanych do tego stacjach diagnostycznych. Przegląd techniczny – inaczej przegląd okresowy lub badanie okresowe – to pojęcie, które odnosi się do badań stanu technicznego pojazdu, które zaleca przede wszystkim producent samochodu. Przegląd techniczny nie jest obowiązkowy, aczkolwiek pozwala zachować gwarancję producenta lub inne korzyści. Więc tak: badania techniczne są obowiązkowe, a przegląd techniczny jest dobrowolny, badania techniczne wykonujemy co rok, a przegląd techniczny według zaleceń producenta. Zakres badań technicznych to sprawdzanie stanu technicznego układów i podzespołów, a zakres przeglądu technicznego to sprawdzanie układów, wymiana filtrów i oleju itp. Za badania techniczne płaci właściciel – a za przegląd techniczny właściciel lub producent samochodu. Badania wykonujemy w stacji kontroli pojazdów, a przegląd w autoryzowanej stacji obsługi. Celem pierwszego jest dopuszczenie pojazdu do ruchu publicznego – cel drugiego ustalany jest indywidualnie.
Co możemy zrobić na Stacji Kontroli Pojazdów?
No dobrze, co w takim razie możemy zrobić na podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów? - To pytanie musimy zadać w konkretnym miejscu, bo nie wszędzie możemy zrobić to samo. My pytanie zadaliśmy w zakładzie RENOMAT z Trzebini. Tu wykonać możemy badania techniczne pojazdów do 3,5 ton, a konkretnie: badania okresowe, badania z instalacją gazową (LPG, CNG), badania skierowane przez policję lub starostwo, badania techniczne pojazdów po kolizji drogowej, badania pojazdów sprowadzonych spoza granic kraju oraz badania motocykli i motorowerów. Dodatkowo w tym zakładzie możemy wykonać kontrole stanu technicznego pojazdu, a konkretnie:
- sprawdzenie skuteczności układu hamulcowego,
- sprawdzenie skuteczności działania amortyzatorów,
- sprawdzenie i ustawienie świateł,
- sprawdzenie działania układu kierowniczego,
- sprawdzenie działania układu kierowniczego,
- sprawdzenie jakości i toksyczności spalin,
- ustalenie danych technicznych dla potrzeb rejestracji pojazdu,
- sprawdzenie instalacji gazowych,
- kontrolę stanu technicznego pojazdu przed zakupem.
Jeśli potrzebujemy konkretnej usługi – zawsze pytajmy w konkretnym miejscu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana