Artykuł sponsorowany

Konferencja w obcym języku. Jak wybrać odpowiedni rodzaj tłumaczeń?

Konferencja w obcym języku. Jak wybrać odpowiedni rodzaj tłumaczeń?

Mówiąc o rodzajach tłumaczeń, najczęściej wymienia się te w wersji ustnej i pisemnej. Taki podział nie jest jednak kompletny i wyczerpujący. Tłumaczenia ustne dzieli się bowiem na konsekutywne oraz symultaniczne. Na czym dokładnie polegają, czym się charakteryzują, jakie generują koszty i które z nich najczęściej stosuje się w trakcie konferencji? Przeczytaj więcej na ich temat.

Tłumaczenie konsekutywne vs. symultaniczne – który rodzaj tłumaczenia wybrać planując konferencję?

Tłumaczenie symultaniczne jest równoczesne z wypowiedzią mówcy. Kiedy ten wypowiada jakieś słowa, tłumacz niemal natychmiast przekłada je na konkretny język. Co zrozumiałe, tłumaczenie symultaniczne wymaga odpowiednich warunków technicznych. Tłumacz zamknięty jest w specjalnej kabinie, a słuchacze najczęściej wyposażeni są w specjalne słuchawki. Ten rodzaj przekładu to żmudna praca, wymagająca ogromnej koncentracji i odporności psychicznej na stres. Do tego dynamika sytuacji powoduje, że w trakcie przekładu często pojawiają się drobne błędy oraz niedociągnięcia. Z tego powodu nad tłumaczeniem symultanicznym najczęściej pracuje dwóch tłumaczy, by co jakiś czas się zmieniać.

W trakcie tłumaczenia konsekutywnego tłumacz najpierw wysłuchuje całej wypowiedzi mówcy, a dopiero później przekłada ją na wybrany język obcy. Profesjonaliści zgodnie twierdzą, że ten rodzaj tłumaczeń jest w trakcie konferencji skuteczniejszy.

Wykonuję tłumaczenia konsekutywne, podczas których mówca oraz tłumacz zabierają głos naprzemiennie. Do ich przeprowadzenia nie wykorzystuje się kabin. W trakcie tego typu tłumaczenia mówca, po wygłoszeniu kilku zdań, przerywa swoją wypowiedź i daje tłumaczowi czas na dokonanie przekładu. W ten sposób tłumacz dokonuje stopniowego przełożenia kolejnych fragmentów wypowiedzi prelegenta. Najczęściej metodę tę wykorzystuje się podczas spotkań biznesowych, konferencji oraz międzynarodowych negocjacji lub rozmów. Nie tylko osobistych, ale również telefonicznych oraz przez Internet – wyjaśnia specjalista z warszawskiej firmy Tłumaczenia HISZPAŃSKI.

W jakich, innych sytuacjach sprawdzają się obydwa rodzaje tłumaczeń ustnych?

Tłumaczenia konsekutywne najlepiej sprawdzają się podczas krótkich wydarzeń i na spotkaniach z niewielką liczbą uczestników. Organizatorzy wybierają je ze względu na niskie koszty. Z kolei tłumaczenie symultaniczne to doskonały sposób na przekład wypowiedzi podczas długo trwających paneli wysokiej rangi, gdzie liczy się prestiż. Ten rodzaj tłumaczenia ustnego generuje jednak znacznie wyższe koszty.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.