Artykuł sponsorowany

Kogo dotyczy i jak powinien być prowadzony rejestr VAT?

Kogo dotyczy i jak powinien być prowadzony rejestr VAT?

Obowiązek prowadzenia rejestru VAT dotyczy zarówno czynnych podatników VAT, jak i przedsiębiorców zwolnionych z VAT. Ewidencja VAT jest niezbędna do poprawnego rozliczenia firmy z fiskusem. Od 2018 roku rejestry te prowadzone są w formie elektronicznej, podatnicy VAT zobowiązani są również do wysyłania co miesiąc raportu w formie pliku JPK_VAT.

Cel prowadzenia rejestru VAT

Prawidłowo prowadzona ewidencja, czyli rejestr sprzedaży i zakupów jest potrzebna do sporządzenia deklaracji VAT. Część dotycząca sprzedaży jest podstawą do wyliczenia kwot podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, natomiast ewidencja zakupów służy określeniu podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu w danym okresie rozliczeniowym. Dane zawarte w ewidencji VAT są również wykorzystywane do przygotowania Jednolitego Pliku Kontrolnego JPK_VAT

Co zawiera rejestr VAT?

Nie ma znormalizowanego wzoru ewidencji VAT, ale obowiązujące przepisy wskazują, jakie informacje musi ona zawierać:

  • przedmiot opodatkowania,
  • podstawę opodatkowania,
  • wysokość kwoty podatku należnego,
  • wysokość korekt podatku należnego,
  • wysokość kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego,
  • wysokość korekt podatku naliczonego,
  • kwoty podatku podlegające wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu,
  • inne dane służące do identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer NIP lub numer służący do identyfikacji podatnika.

(Ustawa z dnia 11 marca 2004 r od podatku od towarów i usług)

W rejestrze VAT nieuwzględniane są wydatki zwolnione z podatku, czynności nieopodatkowane oraz takie, od których podatku nie można odliczyć. Do wpisów do rejestru niezbędne są takie dokumenty jak: faktury, raporty z kas fiskalnych, paragony czy dokumentacja celna.

Rejestry a podatnicy zwolnieni z VAT

Jak wyjaśnia nasz ekspert z biura rachunkowego PIMAG: firmy, których działalność jest objęta zwolnieniem z podatku VAT, nie muszą też prowadzić tego rodzaju ewidencji. Natomiast ci przedsiębiorcy, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT ze względu na limit sprzedaży, objęci są obowiązkiem prowadzenia uproszczonej ewidencji uwzględniającej każdy dzień.

Zawiera ona zwykle daty transakcji i wartości sprzedaży, jak również dodatkowe informacje. Prawidłowo prowadzony i regularnie uzupełniany rejestr VAT pozwala na bieżąco weryfikować, czy firma nie przekroczyła progu dochodów, który uprawnia do prowadzenia działalności nierejestrowej.     

Jednolity Plik Kontrolny JPK_VAT

W ramach usprawnienia rozliczania podatków i prewencji oszustw związanych z wyłudzaniem VAT-u wprowadzony został obowiązek prowadzenia deklaracji VAT w formie elektronicznej oraz comiesięcznego przekazywania również w takiej formie pliku JPK_VAT.  Od stycznia 2018 roku zobowiązane są do tego wszystkie przedsiębiorstwa działające na terenie naszego kraju. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów w pliku JPK powinny być zawarte takie informacje jak: 

  • data sprzedaży,
  • data wystawienia,
  • numer dokumentu,
  • nazwa i adres nabywcy,
  • kwota netto,
  • kwota podatku należnego
  • nazwa i adres wystawcy,
  • numer faktury,
  • kwota netto,
  • kwota podatku naliczonego.

(https://www.gov.pl/web/kas/struktury-jpk)

W oparciu o przepisy ustawy Ordynacja podatkowa oraz Kodeksu karnego skarbowego na przedsiębiorstwa niestosujące się do wyżej wymienionych nakazów związanych z deklaracjami VAT i wysyłką JPK_VAT może zostać nałożona kara porządkowa bądź kara grzywny.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.