Artykuł sponsorowany

Kiedy warto rozliczać się w ramach ryczałtu?

Kiedy warto rozliczać się w ramach ryczałtu?

Forma opodatkowania w postaci ryczałtu jest w pewnych sytuacjach najbardziej opłacalna. Nie ulega jednak wątpliwości, że ostateczny wybór dotyczący czterech możliwych form opodatkowania powinien być skonsultowany ze specjalistą. Tak, by przedsiębiorca, decydując się na podatek liniowy, progresywny, kartę podatkową lub ryczałt – podjął najkorzystniejszą podatkowo decyzję.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – opis opodatkowania

Forma opodatkowania w postaci ryczałtu nie uwzględnia kosztów prowadzenia działalności. Przedsiębiorca nie zmniejsza więc kwoty przychodów do opodatkowania – nie odlicza od nich żadnych wydatków. Tym samym należny urzędowi skarbowemu podatek opłaca od przychodu, a nie od dochodu. W jego przypadku daninę można pomniejszyć tylko o składki ZUS.

Ponadto, przedsiębiorca na ryczałcie nie może rozliczyć się wspólnie z małżonkiem. Co więcej, wybierając tę formę opodatkowania, nie może też rozliczać się, jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W zeznaniu rocznym ma jednak prawo do odliczenia kilka ulg, między innymi ulgi rehabilitacyjnej, abolicyjnej, darowizny albo ulgi z tytułu krwiodawstwa.

Ogromną zaletą ryczałtu jest to, że jest to najprostsza forma rozliczania się z fiskusem. Niestety nie każdy może z niej korzystać. Taki przywilej mają budowlańcy, osoby wynajmujące mieszkania, przedstawiciele wolnych zawodów czy pośrednicy handlowi. Obowiązująca ich stawka podatkowania jest uzależniona od rodzaju prowadzonej działalności i może wynieść 20%, 17%, 12,5%, 10%, 8,5%, 5%, 3% lub 2%.

Ryczałt – największe zalety prostej formy opodatkowania

Jeśli nie jesteś pewien czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będzie odpowiednim wyborem dla prowadzonej przez Ciebie działalności, skorzystaj z pomocy profesjonalisty. Dziś nie trzeba nawet wychodzić z domu, by skonsultować się z biurem rachunkowym. Zdalnie działa na przykład Księgowość i Kadry Online.

Wstępnie możesz jednak uznać, że opłaca Ci się przejść na ryczałt, jeśli nie generujesz dużych kosztów firmowych. Jeśli przedsiębiorca co miesiąc ponosi wydatki na towar, najem czy inne związane z działalnością koszty – ryczałt nie będzie dla niego odpowiedni.

Ponadto, jest on opłacalny dla działających na własną rękę przedsiębiorców, zakładających jednoosobowe działalności gospodarcze. W przypadku właścicieli firm, którzy zatrudniają pracowników, opłacalność ryczałtu jest co najmniej wątpliwa. Ci generują przecież dość spore koszty.

Ostatnia kwestia to księgowość. Zależy Ci na uproszczonej formie, którą mógłbyś prowadzić samodzielnie? Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z pewnością będzie dobrym rozwiązaniem!

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.