Artykuł sponsorowany

Kiedy udać się z dzieckiem do okulisty?

Kiedy udać się z dzieckiem do okulisty?

Kontrola oczu dziecka przez okulistę to bardzo ważna kwestia, które może nie tylko wykryć choroby narządu wzroku, ale również zapobiec ich dalszemu rozwojowi. W związku z tym badania okulistyczne maluchów powinny odbywać się regularnie, ponieważ nieleczona, a tym samym nieskorygowana wada wzroku może spowodować znaczne trudności w codziennym życiu i w szkole. Jak często należy kontrolować wzrok dziecka i jakie symptomy mogą wskazywać na problemy? Podpowiadamy.

Badanie wzroku dziecka — kiedy należy je wykonać?

Pierwsze profilaktyczne badanie wzroku trzeba przeprowadzić do 6 miesięcy po narodzinach. Podczas takiej wizyty, okulista podaje pacjentowi krople porażające akomodację oka i dzięki temu sprawdza i jednocześnie wyklucza poważne schorzenia lub choroby oczu. Następna zalecana kontrola ma na celu rozpoznanie wrodzonych lub dziedzicznych wad i powinna odbyć się po roku czasu od poprzedniego spotkania.

Na kolejne badanie wzroku dzieci należy udać się w momencie, kiedy maluch rozpoczyna naukę szkolną. Jest to bardzo istotny czas, ponieważ nieleczone wady mogą stać się przyczyną gorszych wyników szkolnych, czy dawać objawy dysleksji lub dysgrafii. Wizyta u okulisty i optometrysty w wieku 6 lat pozwala zatem na zdiagnozowanie wady wzroku oraz dysfunkcji widzenia obuocznego i akomodacji, poznanie ogólnej budowy oka, nerwu wzrokowego oraz siatkówki. W efekcie specjalista może wykryć wszelkie nieprawidłowości i zalecić właściwą korekcję wady wzroku lub terapię.

Jakie objawy u dziecka powinny skłonić do wizyty u specjalisty?

Profilaktyczne wizyty u optometrysty dzieci po 6 roku życia muszą odbywać się co rok. Niemniej jednak w przypadku wystąpienia jakichkolwiek niepokojących, gwałtownych symptomów, nie można ich bagatelizować i trzeba niezwłocznie udać się do gabinetu okulisty. Wśród niemowląt są to sygnały, takie jak brak reakcji na światło czy ruch, zez, który nie znika po 4 miesiącach, drżenie oczu, pocieranie oczu, ropiejące i łzawiące oczy lub pojawiający się blask w źrenicy.

W odniesieniu do starszych dzieci, schorzenia mogą przejawiać się przez:

  • Siedzenie zbyt blisko telewizora,
  • Przecieranie oczu,
  • Bóle głowy i oczu,
  • Trzymanie zabawek lub książek blisko twarzy,
  • Przechylanie głowy w trakcie patrzenia na przedmiot/telewizor,
  • Zaczerwienione powieki.

Jednym z charakterystycznych objawów, na który wskazują specjaliści z Dr Nawrot - Centrum Wzroku w Zawierciu, jest również nadmierne mrużenie oczu. Maluch najczęściej robi to, dlatego, że widzi niewyraźnie i próbuje poprawić ostrość obrazów. Z tego powodu, jeśli zauważymy, że dziecko mruży oczy podczas oglądania telewizora, czytania książki lub patrzenia na obiekty, powinniśmy jak najszybciej wybrać się na wizytę do optometrysty lub okulisty.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.