Kiedy trzeba zregenerować pompę olejową?
Jakie mogą być skutki uszkodzenia pompy olejowej? Co wpływa na niskie ciśnienie oleju? Czy pompę olejową można poddać regeneracji? Te i podobne pytania trapią każdego kierowcę, który dostrzeże w swoim aucie symptomy niedomagania w układzie smarowania silnika. Przyczyn niskiego ciśnienia oleju silnikowego może być kilka. Jedną z nich jest uszkodzenie pompy oleju. Czy wówczas należy ją wymienić, czy wystarczy zregenerować? Warto przeczytać.
„Przyczyn niskiego ciśnienia oleju silnikowego – wyjaśnia mechanik firmy Turbolux, która specjalizuje się w serwisie turbosprężarek – może być wiele. Począwszy od niewystarczającej ilości oleju w silniku, poprzez nieszczelności w układzie smarowania, aż po uszkodzenie pompy olejowej. Warto więc przed przystąpieniem do naprawy przeprowadzić dokładną analizę i diagnozę niedomagania. Aby jednak nie dopuszczać do takich sytuacji, należy układ smarowania poddawać regularnym przeglądom i ewentualnym wymianom wadliwych części. Systematyczne sprawdzanie stanu pompy olejowej i pracujących z nią wałków to gwarancja znacznie dłuższej eksploatacji samej pompy oraz prawidłowego działania silnika”.
Niskie cieśninie oleju – poważne zagrożenie dla silnika
Wszelkie niedomagania w układzie smarowania silnika generują bardzo duże zagrożenia dla jednostki napędowej. Zadaniem oleju jest zmniejszanie tarcia występującego pomiędzy współpracującymi ze sobą ruchomymi elementami silnika a tym samym obniżanie jego temperatury. Nowoczesne oleje silnikowe mają jeszcze inne zastosowania, takie choćby jak ochronę silnika przed korozją, a także mycie jego wnętrza.
Aby olej silnikowy spełniał wszystkie swoje zadania, musi krążyć w układzie smarowania pod odpowiednim ciśnieniem. W silniku benzynowym właściwe ciśnienie oleju powinno mieć wartość 200-400 kPa, w silniku wysokoprężnym 300-400 kPa. Za utrzymanie tych wartości w silniku odpowiedzialne są pompy olejowe. Ich praca kontrolowana jest przez zawory bezpieczeństwa, które zapobiegają wytworzeniu zbyt wysokiego ciśnienia. Nad prawidłowością pracy czuwa czujnik ciśnienia oleju, który w razie obniżenie ciśnienia oleju sygnalizuje niedomaganie w układzie smarowania.
Obniżenie ciśnienia oleju może spowodować zwiększone tarcie elementów silnika, wzrost temperatury, a w konsekwencji uszkodzenie turbosprężarki (o ile pojazd jest w nią wyposażony) oraz unieruchomienie silnika spowodowane tzw. zatarciem. Brak reakcji na źle funkcjonujący układ smarowania najczęściej doprowadza do poważnych awarii, które kończą się kosztownymi naprawami lub nawet wymianą silnika. Awaria pompy często powiązana jest z napędzającym ją łańcuchem lub wyrabiającym się gniazdem w tym mechanizmie. Staje się ona bardzo prawdopodobna, zwłaszcza po przejechaniu dużej ilości kilometrów i może skończyć się całkowitym jej unieruchomieniem.
Niedomagania pompy – czas na regenerację
W chwili rozpoznania awarii układu smarowania silnik należy natychmiast wyłączyć. Jeżeli za spadek ciśnienia odpowiada pompa, trzeba ją wymienić na nową. Jednak wielu właścicieli pojazdów decyduje się na mniej kosztowną opcję i poddaje pompę olejową regeneracji. Na rynku funkcjonuje wiele doświadczonych i rzetelnych firm, które profesjonalnie przeprowadzają naprawy tych urządzeń. Wykonują one regenerację pomp olejowych i wałków pompy olejowej samochodów różnych marek. Regeneracja pompy olejowej przeprowadzona przez sprawdzonych specjalistów pozwoli na bezawaryjne funkcjonowanie układu smarowania silnika przez kolejne lata.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana