Kiedy należy wymienić pasek klinowy?
Pasek klinowy nie jest elementem niezniszczalnym. Szybciej niż inne ulega zużyciu, dlatego producenci samochodów i mechanicy uczulają, aby reagować na sygnały mogące świadczyć o jego nieprawidłowym działaniu. Gdy naciągnięcie lub nasmarowanie okażą się niewystarczające, wówczas pozostaje zakup nowego komponentu np. w sklepie. Poznaj sygnały wskazujące na konieczność wymiany tego elementu.
Sygnały świadczące o awarii paska klinowego
Paski klinowe ulegają naturalnemu zużyciu. Są wykonane z gumy, która tracąc swoją sprężystość może miejscami przecierać się i pękać. Brak reakcji we właściwym momencie skutkuje nie tylko awarią tego podzespołu, ale też całego silnika.
– Aby nie doprowadzić do przykrych niespodzianek w czasie jazdy i nie narażać się na ogromne koszta, warto kontrolować stopień naciągnięcia paska, a w razie konieczności wymienić go na nowy – wyjaśnia przedstawiciel sklepu Polamel.
Pierwszym sygnałem, świadczącym o awarii paska klinowego, który trudno przeoczyć jest hałas. Źle naciągnięta konstrukcja ślizga się i przeskakuje, co powoduje wydostawanie się spod maski niepokojących odgłosów chrobotania, piszczenia czy stukania.
Powodem takiej sytuacji bywa wilgoć, ale też nieprawidłowy montaż, zbyt słabo wykonanie naciąganie, kontakt z paliwem lub olejem. Te problemy dotykają nie tylko użytkowników starszych aut, ale również nowych, w których stosuje się automatyczne naciągacze pasków. Standardowo proces napinania i konserwacji powinno się przeprowadzać co 100 000 km (chyba, że producent konkretnego modelu zaznaczy inaczej). Jednak w przypadku, gdy hałas pojawia się wcześniej, nie warto zwlekać z odwiedzeniem hurtowni motoryzacyjnej czy warsztatu samochodowego.
Pasek klinowy w dobrej kondycji
Kierowcy, którym zależy na długotrwałej i satysfakcjonującej jeździe, muszą czuwać nad kondycją poszczególnych podzespołów w samochodzie. Odpowiednio napięty pasek klinowy, to jedna z ważniejszych części, którą powinni kontrolować. W razie jej zerwania może dojść do nagłego przerwania pracy silnika, a nawet jego drastycznego uszkodzenia.
Pasek klinowy należy wymieniać, kiedy:
- element stuka, piszczy, przeskakuje,
- część jest sparciała, porysowana, zabrudzona olejem,
- naciągnięcie (lub poluzowanie) nie rozwiązuje problemu,
- przejechałeś na jednym rozrządzie 100 000 km (lub inny dystans rekomendowany przez producenta).
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój samochód jest bezpieczny i gotowy do jazdy, czuwaj nad kondycją poszczególnych podzespołów. W razie uszkodzeń paska i związanych z nim elementów, nie zwlekaj z naprawą lub wymianą.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana