Kiedy należy wymienić opony w aucie?
Wymianę opon kierowcy dokonują sezonowo ze względu na dostosowanie się do warunków panujących na drogach. W ten sposób możliwe jest zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Istnieje także wiele innych sytuacji, w których powinniśmy zdecydować się na zmianę ogumienia. W tym artykule przeczytasz, jaki czas i jakie symptomy sugerują nam potrzebę wymiany.
Czy opony trzeba zmieniać?
Opony letnie charakteryzują się inną budową niż opony zimowe. Główną różnicą jest zastosowana mieszanka gumy. Letnie opony w mrozie twardnieją i tracą swoją przyczepność. Natomiast opony zimowe powyżej 7oC zaczynają się przegrzewać i szybciej się zużywają. Na rynku dostępne są także opony całoroczne, jednak dla większości kierowców nie jest to dobry wybór. Są znacznie gorsze od opon zimowych używanych w porze zimowej, a także od opon letnich stosowanych latem. Poleca się je tylko do małych samochodów miejskich i kierowców ze spokojnym stylem jazdy.
Ekspert z firmy „Wulkanizacja Mobilna 24h” w Jaworznie dodaje: W Polsce nie ma prawnego nakazu zmiany opon. Mimo to większość kierowców zachowuje zdrowy rozsądek i ze względu na bezpieczeństwo na drodze, a także wątpliwy stan wielu nawierzchni, decyduje się na okresową wymianę.
Sezonowa zmiana opon
W okresie jesienno-zimowym kierowcy często sugerują się pierwszym śniegiem. Opady przypominają im, że najwyższy czas zmienić opony. Nie jest to dobry miernik, ponieważ nawet lekkie oblodzenie nawierzchni może znacząco zmniejszyć przyczepność auta. Przyjętą granicą na zmianę opon jest 7oC. Gdy średnia dobowa temperatura osiągnie taki poziom, powinniśmy założyć „zimówki”. Najczęściej przypada to na okres pomiędzy końcem października a początkiem listopada. Podobnie jest w przypadku opon letnich. Jak temperatura powietrza zacznie przekraczać 7oC, można je założyć. Różnica jest taka, że opony zimowe należy zmienić jak najszybciej, by warunki na drodze nas nie zaskoczyły. Natomiast okres między zimą a wiosną często stabilizuje się przez dłuższy czas, dlatego nawet jak temperatura przyjmie pożądaną wartość, lepiej jest poczekać jeszcze kilka dni.
Zniszczenie i zużycie opon
Oczywiście wymianie podlegają także opony zniszczone. Najczęstszą przyczyną są dziury spowodowane przez ostrze przedmioty lub zniszczenia wywołane silnym uderzeniem czy jazdą na niskim ciśnieniu. Jeśli kierowca wyczuwa drgania kierownicy i ściąganie pojazdu na bok, to prawdopodobnie przyczyną są opony. Mogą je powodować przecięcia, rozerwania, rozwarstwienie gumy czy odrywanie się bieżnika. Weryfikacji dokonuje się m.in. przez sprawdzenie, czy bieżnik równomiernie się zużywa. Oponę uznaje się za zużytą wtedy, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 1,6 mm. Jest to jednak granica ostateczna, dlatego lepiej wymienić ogumienie dużo wcześniej, np. przy 3-4 mm głębokości. Niektórzy kierowcy przez lata jeżdżą na tych samych oponach i nie zwracają uwagi na ich wiek. Przyjmuje się, że oponę można eksploatować do 10 lat. Po tym czasie nie możemy być pewni, jakie zmiany zachodzą w jej konstrukcji. Wiek opon sprawdzimy za pomocą daty produkcji. Są to 4 ostatnie cyfry kodu oznaczające tydzień oraz rok produkcji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana