Kiedy należy oddać samochód do serwisu elektroniki?
Nowoczesne auta są w dużym stopniu naszpikowane elektroniką. Jej rola jest różna. Elektroniczne układy w sposób znaczny pomagają w procesie samej jazdy oraz monitorują stan auta i sygnalizują nieprawidłowości czy też usterki. Często jednak sami kierowcy nie wiedzą, jak odczytać pewnie znaki, na przykład te ze strony kontrolek. Zdarza się też, że system ten daje znaki, a auto nadal działa. Co wtedy robić?
Jakie są najczęściej spotykane usterki układów elektronicznych w aucie?
Dzisiejsze samochody są jak komputery. Każdemu z dobrych mechaników byłoby trudno cokolwiek w nich naprawić bez sprzętu komputerowego, który właściwie diagnozuje problemy przy pomocy elektronicznych wskaźników. Użytkownicy takich samochodów odbierają tę sytuację jako komfort użytkowania, ale jednocześnie mnogość elektronicznych podzespołów to powód częstych wizyt w serwisie elektroniki samochodowej.
Dobre serwisy samochodowe, takie jak AUTO-TRANS, posiadają doskonały sprzęt diagnostyczny, dzięki któremu mogą zaradzić nawet z pozoru skomplikowanym problemom z układami elektronicznymi w aucie. Awarie tych układów mają różne przyczyny. Czasem należą do nich niedopracowane projekty producentów, ale przeważnie są skutkiem długotrwałego użytkowania samochodu, zwłaszcza w trudnych warunkach. Bardzo często powodem jest nieumiejętny tuning auta lub nieszczelność blacharki, na skutek czego woda dostaje się do podzespołów. Zdarzają się też niefachowe naprawy lub wadliwe wgranie sterowników.
Kiedy wiadomo, że trzeba udać się do elektronika samochodowego?
Niektóre awarie dają efekt nieprawidłowości mechanicznych, np. niemożność uruchomienia silnika. Typowe objawy, które wskazują na wadliwie działający, elektroniczny podzespół, to nierówna praca silnika, niespodziewany spadek jego obrotów, problem z rozruchem auta, a nawet duże spalanie przy małych osiągach.
Przede wszystkim jednak wszelkie awarie elektroniki sygnalizowane są przez kontrolki. Jednak interpretacja tego, co pokazują, jest szeroka. Dana kontrolka może sygnalizować problem z konkretnym podzespołem albo z modułem bezpośrednio z nim związanym. Dlatego też zdiagnozowanie awarii czasem bywa trudne. Niekiedy trzeba udać się do wyspecjalizowanego serwisu, gdzie fachowiec podepnie auto do komputera i prawidłowo oceni stan samochodu.
Wymiana całych podzespołów może niekiedy okazać się bardzo kosztowna, jednak dobry elektronik jest w stanie ograniczyć się do wymiany poszczególnych modułów, które stworzyły problem. Wtedy naprawa jest znacznie tańsza.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana