Artykuł sponsorowany

Kiedy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją?

Kiedy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją?

Niewątpliwie wzajemne konkurowanie z sobą podmiotów gospodarczych to z punktu widzenia ekonomii zjawisko pozytywne i korzystne. Jest ono głównym stymulatorem poprawiania jakości produkcji i usług oraz obniżania ich cen. W gospodarce wolnorynkowej, a tylko taka, jak pokazała historia i ludzkie doświadczenia, jest w stanie zaspokajać wszystkie nasze potrzeby, konkurencja daje szansę na rozwój ekonomicznie efektywnych firm, co oczywiście przyczynia się do wzrostu ogólnego dobrobytu.

O tym, kto zajmuje się ochroną stanu konkurencji na rynku, a kto jej uczciwością, opowiadali nam prawnicy z Kancelarii Gessel z Warszawy.

Konkurencja pod ochroną

Nie chodzi bynajmniej tu o rozpościeranie parasola ochronnego nad konkretną firmą, która rywalizuje z innymi podmiotami gospodarczymi, lecz o ochronę stanu konkurencji na rynku jako zjawiska, będącego koniecznym elementem zdrowej gospodarki.  Ochrona konkurencji należy do sfery prawa publicznego a kontrolą jej przestrzegania zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów [UOKiK], działający na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Każdy przedsiębiorca, a także każdy konsument ma prawo zwrócić się ze skargą do tej instytucji, zwracając uwagę np.:

- na nadużywanie pozycji dominującej,

- zawieranie antykonkurencyjnych porozumień (np. zmów cenowych czy przetargowych),

- naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Warto dodać, że UOKiK rozpatruje także zgłoszenia zamiaru koncentracji (fuzję przedsiębiorstw, przejęcie firmy lub majątku czy utworzenia spółki) oraz zajmuje się sprawami z zakresu przewagi kontraktowej i zatorów płatniczych.  

Walka z nieuczciwą konkurencją

Ludzka pomysłowość nie zna granic, a pokusa zdobycia bogactwa i pieniędzy bywa niejednokrotnie bodźcem do przekraczania wszelkich moralnych i prawnych granic. Dlatego niezbędne jest zapewnienie także uczciwości konkurowania, czym zajmują się sądy powszechne. Wśród wielu zagrożeń dla uczciwej konkurencji, wskazanych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, można przykładowo wymienić:

- wprowadzanie w błąd klientów co do oznaczenia przedsiębiorstwa, towarów lub usług,

- naruszanie prawa własności materialnej, przemysłowej i intelektualnej,

- przejmowanie klientów.

W skutecznym dochodzeniu swych praw w omawianych obszarach  pomagają liczne kancelarie specjalizujące się w kompleksowym doradztwie z zakresu prawa o nieuczciwej konkurencji i przepisów antymonopolowych. Ich prawnicy zweryfikują także wymogi uzyskania zgody na koncentrację  oraz będą reprezentować swych klientów we wszystkich rodzajach postępowań przed Prezesem UOKiK lub w procesach i sporach sądowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.