Kiedy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją?
Niewątpliwie wzajemne konkurowanie z sobą podmiotów gospodarczych to z punktu widzenia ekonomii zjawisko pozytywne i korzystne. Jest ono głównym stymulatorem poprawiania jakości produkcji i usług oraz obniżania ich cen. W gospodarce wolnorynkowej, a tylko taka, jak pokazała historia i ludzkie doświadczenia, jest w stanie zaspokajać wszystkie nasze potrzeby, konkurencja daje szansę na rozwój ekonomicznie efektywnych firm, co oczywiście przyczynia się do wzrostu ogólnego dobrobytu.
O tym, kto zajmuje się ochroną stanu konkurencji na rynku, a kto jej uczciwością, opowiadali nam prawnicy z Kancelarii Gessel z Warszawy.
Konkurencja pod ochroną
Nie chodzi bynajmniej tu o rozpościeranie parasola ochronnego nad konkretną firmą, która rywalizuje z innymi podmiotami gospodarczymi, lecz o ochronę stanu konkurencji na rynku jako zjawiska, będącego koniecznym elementem zdrowej gospodarki. Ochrona konkurencji należy do sfery prawa publicznego a kontrolą jej przestrzegania zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów [UOKiK], działający na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Każdy przedsiębiorca, a także każdy konsument ma prawo zwrócić się ze skargą do tej instytucji, zwracając uwagę np.:
- na nadużywanie pozycji dominującej,
- zawieranie antykonkurencyjnych porozumień (np. zmów cenowych czy przetargowych),
- naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
Warto dodać, że UOKiK rozpatruje także zgłoszenia zamiaru koncentracji (fuzję przedsiębiorstw, przejęcie firmy lub majątku czy utworzenia spółki) oraz zajmuje się sprawami z zakresu przewagi kontraktowej i zatorów płatniczych.
Walka z nieuczciwą konkurencją
Ludzka pomysłowość nie zna granic, a pokusa zdobycia bogactwa i pieniędzy bywa niejednokrotnie bodźcem do przekraczania wszelkich moralnych i prawnych granic. Dlatego niezbędne jest zapewnienie także uczciwości konkurowania, czym zajmują się sądy powszechne. Wśród wielu zagrożeń dla uczciwej konkurencji, wskazanych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, można przykładowo wymienić:
- wprowadzanie w błąd klientów co do oznaczenia przedsiębiorstwa, towarów lub usług,
- naruszanie prawa własności materialnej, przemysłowej i intelektualnej,
- przejmowanie klientów.
W skutecznym dochodzeniu swych praw w omawianych obszarach pomagają liczne kancelarie specjalizujące się w kompleksowym doradztwie z zakresu prawa o nieuczciwej konkurencji i przepisów antymonopolowych. Ich prawnicy zweryfikują także wymogi uzyskania zgody na koncentrację oraz będą reprezentować swych klientów we wszystkich rodzajach postępowań przed Prezesem UOKiK lub w procesach i sporach sądowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana