Artykuł sponsorowany

Kiedy i dlaczego należy przeprowadzić audyt finansowy w firmie?

Kiedy i dlaczego należy przeprowadzić audyt finansowy w firmie?

Audyt finansowy jest szczególnym rodzajem badania kondycji finansowej firmy oraz prawdziwości informacji podawanych w sprawozdaniu finansowym. Choć wielu przedsiębiorcom audyt kojarzy się z kontrolą, biegły rewident nie jest osobą, która za błędy pociąga do odpowiedzialności. Kiedy i dlaczego należy przeprowadzi audyt finansowy w firmie oraz jakie podmioty są zobowiązane do jego przeprowadzenia?

Na pytania odpowiada specjalista z biura rachunkowego Financial Service Support z siedzibą w Warszawie.

Na czym polega audyt finansowy?

Na początku warto wspomnieć, czym jest audyt finansowy. Biegły rewident, czyli osoba uprawniona do przeprowadzenia audytu, dokonuje badania sytuacji finansowej firmy. Oczywiście w pewnym sensie jest to kontrola – jednak nie kończy się ona nakładaniem kar za popełnione błędy.

Celem audytu jest sporządzenie opinii i raportu, w którym zawarte zostaną informacje na temat rzetelności informacji złożonych w rocznym sprawozdaniu finansowym – mówi specjalista – W przypadku wykrycia jakichkolwiek błędów zostają one przedstawione zarządowi firmy. Tym samym zarządcy mają możliwość podjęcia działań naprawczych i decyzji o dalszym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. W raporcie z audytu znajduje się bowiem informacja o tym, czy sytuacja finansowa firmy pozwoli na stabilne funkcjonowanie przez kolejne dwanaście miesięcy. Audyt pozwala również na ocenę rzetelności kontroli wewnętrznych oraz wykrycie nieprawidłowości związanych z prowadzeniem księgowości – dodaje.

Biegły rewident przeprowadza kontrolę środków pieniężnych i roszczeń, a także zapewnia windykację należności oraz doradztwo księgowo-finansowe. Dzięki temu możliwe jest rozpoznanie problemów finansowych przedsiębiorstwa, a tym samym zapobiegnięcie ich pojawienia się w przyszłości.

Kiedy przeprowadzenie audytu finansowego jest konieczne?

Firmy, które zobowiązane są do złożenia rocznego sprawozdania finansowego muszą w określonym terminie zostać poddane badaniu bilansu. Rewizję przeprowadza się po zakończeniu roku obrotowego, a przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za dany rok. Ponieważ sprawozdanie powinno zostać stworzone w terminie maksymalnie trzech miesięcy od zakończenia roku bilansowego i zatwierdzone przez odpowiedni organ w terminie kolejnych sześciu miesięcy –  audyty przeprowadza się zazwyczaj w terminie marzec-czerwiec.

Jakie firmy są zobowiązane do składania rocznego sprawozdania finansowego, a tym samym audytu? Przede wszystkim banki, kasy spółdzielcze, kredytowe i oszczędnościowe, zakłady ubezpieczeń, a także spółki akcyjne. Zobowiązane są również firmy, które na koniec roku obrotowego posiadały przynajmniej 2,5 miliona euro aktywów bilansu lub przychody netto 5 milionów euro za rok obrotowy. Rewizję finansową przechodzą również firmy, które zatrudniają powyżej 50 pracowników na cały etat.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt finansowy w firmie?

Nawet, jeśli firma nie jest zobowiązana prawnie do przeprowadzenia audytu warto rozważyć dobrowolne poddanie się badaniu. Jak już wspomnieliśmy audyt może pomóc w poprawie kondycji finansowej przedsiębiorstwa – biegli rewidenci są specjalistami, którzy mogą doradzić w kwestiach księgowych, finansowych lub podatkowych. W opinii znajdują się bowiem rekomendacje oraz porady, które należy wdrożyć, aby tym samym poprawić wydajność działań. Nie wspominając o tym, że wczesne wykrycie błędów może pomóc w uniknięciu poważniejszych konsekwencji w przyszłości.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.