Jakie warstwy układane są w trakcie budowy jezdni?
Choć korzysta z niej niemal każdy człowiek, mało kto zastanawia się nad tym, jak tak właściwie powstaje jezdnia. Dlatego w dzisiejszym artykule wyjaśniamy, jakie są typowe etapy budowy drogi. Opowiadamy też o tym, z jakich dokładnie warstw tworzona jest jezdnia. Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy. Dzięki nam zyskasz cenne informacje na temat tego, jak najczęściej powstają drogi.
Jakie są typowe etapy budowy drogi?
Drogi w Polsce mogą być tworzone na różne sposoby, przy czym różnice pomiędzy metodami są naprawdę nieznaczne. Niezależnie od przyjętej taktyki w tej kwestii proces budowy jezdni jest stosunkowo skomplikowany – czemu dowodzi liczba kroków, które należy wykonać w celu uzyskania solidnie wykonanej nawierzchni, a dokładnie warstw tworzących gotową jezdnię.
Jak wygląda budowa drogi w Polsce? Realizacja tego zadania wymaga dużej precyzji, czyli zadbania o wykonanie każdego etapu w sposób kompleksowy i zgodny z ogólnie przyjętymi standardami. Firmy zajmujące się budową jezdni, takie jak na przykład przedsiębiorstwo oferujące tworzenie dróg dojazdowych Piaskopol, mogą przyjmować nieco odmienny schemat postępowania, natomiast najczęściej polega on na wykonaniu następujących kroków:
- Zdjęcie humusu lub zdarcie starej nawierzchni.
- Zagęszczenie i odziarnianie gruntu (niekoniecznie).
- Stworzenie korpusu drogi oraz podbudowy pomocniczej (w jej górnej partii).
- Wymieszanie i zagęszczenie gruntu.
- Stworzenie odpowiedniego profilu korpusu drogi.
- Pielęgnacja warstwy stabilizacyjnej.
- Stworzenie warstwy nośnej.
- Stworzenie warstwy wiążąco-wyrównującej.
- Stworzenie warstwy ścieralnej.
Z jakich dokładnie warstw powstaje jezdnia?
Na podstawie zaprezentowanych powyżej etapów budowy jezdni można ustalić, jakie warstwy składają się na gotową drogę. W tym kontekście należy wspomnieć o kilku warstwach, przy czym należy pamiętać, że każda z nich ma jednakowe znaczenie – w związku z czym żadna z nich nie może mieć gorszej jakości.
Na samym dnie jezdni znajduje się wierzch nasypu bądź dno wykopu. Na nim tworzona jest warstwa mrozoochronna w postaci podbudowy pomocniczej, która ma gwarantować dobry drenaż i stabilność drogi. Następnie kładziona jest podbudowa zasadnicza, czyli fundament jezdni, warstwa podbudowy asfaltowej maksymalizująca nośność drogi i warstwa wiążąca odciążająca płytkie warstwy drogi od naprężeń i obciążeń. Na koniec tworzona jest warstwa ścieralna – jeśli ma odpowiednio wysoką jakość, wykazuje odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana