Jakie są typy zaworów pneumatycznych i sposoby sterowania nimi?
Pneumatyka to obszar nauki zajmujący się prawami rządzącymi przepływem sprężonego powietrza lub innego gazu. Jest to technika napędu i sterowania pneumatycznego. Kluczowym elementem w konstruowaniu mechanizmów pneumatycznych są zawory. Pełnią funkcję sterowania kierunkiem oraz wartościami przepływu sprężonego czynnika roboczego. W zależności od konstrukcji, dzięki ruchomemu suwakowi lub płytce rozdzielającej, następuje zmiana kierunku.
Zawory to istotna część układu pneumatycznego. W zależności od rodzaju, kierują sprężonym powietrzem, zmieniając i regulując jego przepływ, sterując ciśnieniem lub natężeniem. Różnią się między sobą ilością dróg, które są do nich przyłączone.
Typy zaworów pneumatycznych:
- dwudrogowe dwupołożeniowe 2/2 normalnie zamknięte,
- dwudrogowe dwupołożeniowe 2/2 normalnie otwarte,
- trójdrogowy dwupołożeniowy 3/2 normalnie zamknięty,
- trójdrogowy dwupołożeniowy 3/2 normalnie otwarty,
- czterodrogowy dwupołożeniowy 4/2,
- pięciodrogowy dwupołożeniowy 5/2,
- czterodrogowy trójpołożeniowy 4/3, w pozycji środkowej zasilanie odcięte,
- pięciodrogowy trójpołożeniowy 5/3, w pozycji środkowej zasilanie odcięte.
Które sposoby sterowania wykorzystywane są przy zaworach pneumatycznych?
Technika sterowania przedstawia sposób przemieszczania części rozdzielającej (suwaka lub płytki), realizującej zmianę położeń dróg przepływu wewnątrz zaworu.
Sposoby sterowania zaworami rozdzielającymi:
- mechaniczne – np. dźwignia, cięgło, pedał, rolka,
- elektromagnetyczne – elektryczne, elektrozawory,
- pneumatyczne – przez wzrost lub spadek ciśnienia,
- mieszane.
Zalety urządzeń z napędem pneumatycznym
Konstrukcja zaworów pneumatycznych sprawdza się w ciężkich warunkach pracy, przy intensywnym użytkowaniu. Dzięki swoim rozmaitym możliwościom, urządzenia z napędem pneumatycznym, znajdują swoje zastosowanie w wielu obszarach przemysłu: gazownictwie, ciepłownictwie lub przemyśle spożywczym – wyjaśnia ekspert ze sklepu pneumatycznego. Do najistotniejszych zalet tego typu urządzeń należy zaliczyć:
- prostą instalację i dużą szybkość działania,
- bezpieczeństwo i czystość napędu,
- ogólną dostępność powietrza,
- uzyskiwanie wysokich prędkości ruchu,
- łatwą kontrolę i zabezpieczenie układu przed przeciążeniami,
- łatwe uzyskiwanie ruchu prostoliniowo-zwrotnego,
- możliwość uzyskania dużego zakresu ciśnień oraz natężeń przepływu sprężonego powietrza,
- wytwarzanie nadciśnienia i podciśnienia w układach pneumatycznych,
- możliwość uzyskania dużego zakresu generowanych sił i momentów w przetwornikach energii sprężonego powietrza.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana