Jakie są różnice między szkolnictwem publicznym a prywatnym?
Choć szkoły prywatne występują w Polsce w zdecydowanej mniejszości, na podstawie rankingów przygotowywanych przez różne instytucje można zauważyć, że wiele tego typu placówek reprezentuje wysoki poziom. Rodzice uczniów często nie zdają sobie sprawy, czym poza sposobem finansowania różni się szkolnictwo prywatne od publicznego i posyłają dzieci tam, gdzie wszyscy. Przygotowaliśmy to zestawienie, by rozwiać wasze wątpliwości.
Podstawowe różnice
Rozbieżności między placówkami publicznymi i niepublicznymi wynikają z regulacji prawnych, które opisują sposoby finansowania oraz rekrutacje do poszczególnych szkół. W placówkach prywatnych nauczanie jest płatne, a sposób rekrutacji narzucany przez konkretną szkołę. Dużo większa swoboda jest także w systemie nauczania i prowadzenia zajęć, a to sprawia, że rodzice coraz chętniej decydują się na posłanie do nich swoich dzieci. Przede wszystkim kładzie się nacisk na indywidualny rozwój dziecka. Lekcje prowadzone są w mniejszych grupach, dzięki czemu nauczyciel jest w stanie każdemu poświecić odpowiednią ilość czasu i prowadzić materiał zgodnie z potrzebami wszystkich osób. Wiele placówek prywatnych stosuje podział na mniejsze grupy ze względu na ukierunkowania przedmiotowe lub zainteresowania.
Podejście do realizacji podstawy programowej
Narzucona przez ministerstwo podstawa programowa musi być zrealizowana zarówno w szkołach publicznych jak i prywatnych ze względu na jednolity egzamin maturalny. Jednak wiele szkół prywatnych korzysta z autorskich programów nauczania albo technik, które sprawdziły się w innych krajach. Odpłatne nauczanie umożliwia częste obcowanie z nowoczesnymi technologiami, dzięki czemu dzieci korzystają nie tylko z książek, ale również z tabletów czy różnego rodzaju pomocy multimedialnych. Kameralny charakter zajęć i mała ilość osób w grupie sprawia, że uczniowie czują się dobrze i bezpiecznie. Są odpowiednio nagradzani i motywowani do pracy. Szkoły prywatne, takie jak prywatna szkoła średnia Atena w Sosnowcu dbają o to, by nie wprowadzać sytuacji konfliktowych i stresowych, które w szkołach publicznych traktowane są jako system motywacyjny. Bardzo często położony jest także większy nacisk na obeznanie w kulturze poprzez częste wyjścia do teatrów, muzeów, kin itp.
Z czego wynika wysoki poziom szkół prywatnych?
Wielu rodziców wychodzi z założenia, że nie warto płacić za nauczanie, skoro jest ono darmowe. Inni z kolei widzą poważne braki, jak niski poziom nauki języków obcych, ograniczone możliwości wykorzystywania technik informacyjno-komunikacyjnych, niewielka dostępność specjalistów takich jak psycholog czy logopeda oraz odgórnie narzucony plan zajęć, do którego często dostosowywać się muszą nie tylko dzieci, ale i rodzice. W przypadku szkół publicznych godziny funkcjonowania placówki przeważnie są dłuższe, co nie zaburza pracy rodziców. Zajęcia dodatkowe są bardziej zróżnicowane, dzięki czemu różni uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania. Duży nacisk jest położony na poziom nauczania języków obcych.
Jak mówi nauczyciel z Zespołu Szkół „Atena” w Sosnowcu: Uczniowie naszej szkoły od pierwszej klasy uczą się dwóch języków obcych: angielskiego i niemieckiego. Do tego uczestniczą w kilkunastominutowych rozmówkach, które zapewniają im stały kontakt z językami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana