Jakie są różnice między oldtimerem a youngtimerem?
Czy kiedyś zastanawialiście się, dlaczego miłośnicy motoryzacji cenią sobie zabytkowe pojazdy? Co jest fascynującego w dawnych konstrukcjach, czym przyciągają i zachwycają, powodując u niektórych zawrót głowy? No dobrze, ale skąd wiemy, kiedy pojazd staje się klasykiem? Kiedy jest oldtimerem, a kiedy youngtimerem i czym różnią się te pojęcia? Spróbujemy odpowiedzieć.
Kiedy pojazd staje się zabytkowy?
Rynek samochodów zabytkowych jest coraz bardziej dostrzegany, a pojazdy ze szlachetną historią coraz częściej poszukiwane. Takie pojęcia jak oldtimer czy youngtimer wchodzą do języka nie tylko specjalistów od dawnej motoryzacji. Choć określenia te nie definiują precyzyjnie, to z pewnością dotyczą samochodów klasycznych. To kiedy dany samochód staje się pojazdem zabytkowym określa w Polsce Prawo o ruchu drogowym, które wskazuje, jakie wymagania musi spełnić i na jakich zasadach musi przebiegać renowacja pojazdów. Zgodnie z nim auto, które można uznać za zabytek, powinno:
- mieć co najmniej 25 lat,
- nie być produkowanym od minimum 15 lat,
- posiadać przynajmniej w 75% oryginalne podzespoły.
Wyjątkiem, choć budzącym kontrowersje, mogą być pojazdy młodsze niż 25-letnie, ale unikatowe z racji wyjątkowych rozwiązań konstrukcyjnych i jednostkowej produkcji.
Youngtimery i oldtimery
Klasyczne samochody zabytkowe można umownie podzielić na dwie grupy – youngtimery i oldtimery. Pojazdy zabytkowe zgodnie z krajową ustawą muszą być starsze niż 25 lat. Sprawa ta ma się inaczej w innych kraju europejskich. Dla przykładu w Holandii i Wlk. Brytanii samochody zabytkowe muszę mieć przynajmniej 40 lat, we Francji i Austrii 30 lat, a we Włoszech jedynie 20 lat.
Podobny problem jest z precyzją definicji pojęcia oldtimer. Polski ustawodawca mianem oldtimerów określa samochody zabytkowe, które wpisane zostały do rejestru zabytków ruchomych, bądź wpisane do inwentarza muzealiów, bez określania ich stanu, własności i parametrów. Jednak wśród miłośników zabytkowej motoryzacji za oldtimery przyjmuje się u nas pojazdy starsze niż pół wieku. Z tego wynika, że youngtimery to auta wyprodukowane przynajmniej 25 lat temu, ale nie starsze niż 50 lat.
Renowacja aut zabytkowych
Jak wyjaśniają przedstawiciele firmy zajmującej się renowacją samochodów zabytkowych Rzepecki Auto z Jabłonnej koło Warszawy, warunkiem utrzymania status pojazdu zabytkowego jest zakaz jego niszczenia i przerabiania, a także zgłaszanie większych napraw i wymiany głównych podzespołów do Konserwatora Zabytków. Konieczne jest także korzystanie jedynie z wyspecjalizowanych warsztatów zajmujących się modernizacją samochodów zabytkowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana