Artykuł sponsorowany

Jakie pole widzenia ma człowiek? Jak je zbadać?

Jakie pole widzenia ma człowiek? Jak je zbadać?

Pole widzenia to obszar, który osoba może zobaczyć bez poruszania oczami lub głową. Jest istotnym aspektem naszego codziennego życia, jednak wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z jego wielkości i zakresu. W tym artykule dowiemy się, jak duże jest ludzkie pole widzenia, a także omówimy, w jaki sposób jest ono badane i w jakim celu się to robi.

Jak duże jest pole widzenia człowieka?

Ludzkie pole widzenia mierzy się zazwyczaj w stopniach, przy czym pełne koło to 360 stopni. Przeciętny człowiek ma pole widzenia o szerokości od 180 do 200 stopni w poziomie i od 130 do 150 stopni w pionie. Oznacza to, że osoba może widzieć obiekty znajdujące się w odległości do 200 stopni w poziomie i 150 stopni w pionie od pozycji głowy. Widzenie obwodowe rozciąga się dalej niż centralne, dlatego obiekty znajdujące się na brzegach pola widzenia wydają się mniej wyraźne.

Jak bada się pole widzenia człowieka?

Badanie ludzkiego pola widzenia znane jest jako perymetria. Jest to jedno z podstawowych badań oczu, które odbędziesz np. w Centrum Okulistyki Agamed w Częstochowie. Polega ono na pomiarze ostrości widzenia i wrażliwości na światło danej osoby. Zazwyczaj dokonuje się tego za pomocą specjalistycznych instrumentów, takich jak perymetry automatyczne lub statyczne, które mierzą wielkość i kształt pola widzenia osoby poprzez wyświetlanie świateł na ekranie. Pacjent zostaje następnie poproszony o patrzenie na wprost i śledzenie tych świateł, gdy te będą poruszać się po obwodzie. Gdy każde ze świateł przechodzi obok, pacjent musi wskazać, czy je widzi, czy nie. W ten sposób lekarz może obliczyć wielkość i kształt pola widzenia pacjenta. Pomiary są zazwyczaj podawane w stopniach.

W jakim celu bada się pole widzenia osoby?

Taką kontrolę możesz odbyć u okulisty w każdym większym mieście takim jak Częstochowa. Badanie pola widzenia wykonuje się różnych powodów, w tym do diagnozowania i monitorowania chorób oczu. Może to być np. jaskra, zwyrodnienie plamki żółtej, ocena stanów neurologicznych, takich jak udar lub guzy mózgu oraz oceny wydajności wizualnej u sportowców, lub kierowców. Wykonywane jest w korekcji okularowej do bliży. Ponadto może być używane do oceny, jak dobrze dana osoba widzi w warunkach słabego oświetlenia lub jak dobrze może wykryć ruch w widzeniu peryferyjnym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.