Jakie normy jakościowe muszą spełniać paliwa płynne?
Odpowiednia jakość paliwa jest ważna nie tylko dla utrzymania dobrego stanu samochodu. Jest to warunek konieczny, aby zminimalizować ryzyko negatywnego wpływu paliwa na środowisko i zdrowie człowieka. Zmiany klimatyczne przyczyniają się do tego, że jakość paliw jest poddawana częstszym kontrolom w celu poprawy naszej sytuacji klimatycznej. Jednak warto wiedzieć, jakie normy jakościowe muszą spełniać poszczególne paliwa płynne.
Benzyny silnikowe
Benzyna dzieli się na benzynę bezołowiową 95 oraz benzynę bezołowiową 98. Pierwsza powinna mieć liczbę oktanową badawczą RON7 w wysokości nie mniejszej niż 95, zaś druga – nie mniej niż 98. Jeśli chodzi o kolejną normę jakościową to jest to liczba oktanowa motorowa, MON8. Benzyna bezołowiowa 95 musi posiadać minimum 85, natomiast bezołowiowa 98 – minimum 88. Oba rodzaje muszą mieć poniżej 5 mg/l zawartości ołowiu oraz poniżej 10 mg/l zawartości siarki. Zawartość manganu w obu przypadkach nie powinna być wyższa niż 2 mg/l. Jak przekonują eksperci z firmy Agra-Oil:
„Benzyna powinna być zawsze jasna i przeźroczysta. Ponadto, jej gęstość w 15 stopniach Celsjusza powinna wynosić między 720 a 775 kilogramów na metr sześcienny”. Wszystkie parametry są jednakowe dla benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu wynoszącą 2,2 procent oraz tych, w których maksymalna zawartość tlenu w benzynie wynosi do 3,7 procent.
Oleje napędowe
Oleje te dzielą się na standardowe oraz te o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych. W obu przypadkach liczba cetanowa wynosi minimum 51, a indeks cetanowy – minimum 46. Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych dla obu rodzajów oleju nie może przekraczać 8 procent. Gęstość w temperaturze 15 stopni dla standardowych olejów wynosi między 820 a 845 kilogramów na metr sześcienny. Natomiast dla drugiego rodzaju olejów napędowych musi mieścić się w granicach od 800 do 840 kilogramów na metr sześcienny. Zawartość siarki dla obu olejów nie może przekroczyć 10 miligramów na kilogram, natomiast zawartość manganu w obu przypadkach musi być niższa niż 2 miligramy na litr. Temperatura zapłonu olejów musi wynosić powyżej 55 stopni Celsjusza. Należy zaznaczyć, że podane wartości dotyczą olejów napędowych stosowanych w szczególności w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym. Wartości te nie są jedynymi, które należy wziąć pod uwagę podczas sprawdzania jakości paliw płynnych. W sieci można znaleźć tabele, które przedstawiają wszystkie normy, jakie muszą spełniać te paliwa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana