Jakich farb i podłoży można użyć do malowania w technice pouring?
Do tworzenia obrazów techniką pouring potrzebne są: farby, medium i podłoże. Ale jakich farb użyć? Co to jest to tajemnicze medium i na jakim podłożu można malować, a właściwie – na jakie podłoże można wylewać farby i mieszać na nim kolory? Co jeszcze może być przydatne podczas malowania tą techniką? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.
Do tworzenia obrazów techniką pouring potrzebne są: farby, medium i podłoże. Ale jakich farb użyć? Co to jest to tajemnicze medium i na jakim podłożu można malować, a właściwie – na jakie podłoże można wylewać farby i mieszać na nim kolory? Co jeszcze może być przydatne podczas malowania tą techniką? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.
Malowanie poprzez wylewanie farby od jakiegoś czasu cieszy się niesłabnącą popularnością zarówno wśród artystów, jak i amatorów oraz hobbystów, próbujących wyrazić się twórczo w niebanalny sposób, a nawet terapeutów, którzy doceniają moc kreatywnej i twórczej pracy z farbą i proponują swoim pacjentom intuicyjne wylewanie abstrakcyjnych obrazów, formujących się trochę przypadkowo za pomocą przenikających się plam kolorów. Skąd bierze się fenomen popularności techniki pouring? Na to pytanie odpowiada pracownik Loveart.pl, internetowego sklepu z artykułami do rękodzieła.
Malowanie metodą pouringu jest ciekawym doświadczeniem, ponieważ efekt – gotowy obraz – jest nieprzewidywalny i nie można go powtórzyć. Kolory dobiera się na zasadzie intuicji, wylewa je w dowolnej ilości, porusza podłożem malarskim w jakiś, sobie tylko właściwy sposób, obserwując rozchodzenie się i układanie kolorów. To wszystko razem daje spektakularny efekt, ale nie mniej istotne jest to, że taki obraz „maluje się” bardzo szybko, a do jego stworzenia potrzeba naprawdę niewiele materiałów.
Farby i medium pouringu
Żeby tworzyć obrazy w technice pouring potrzebna jest farba akrylowa - może być ze sklepu dla plastyków, ale z powodzeniem można użyć akrylowej farby do malowania ścian. Najlepsze będą farby najbardziej płynne i o dużym poziomie pigmentacji. Żeby powstał obraz w technice pouring, trzeba wylać dużo farby, dlatego istotne jest zaopatrzenie się w jej odpowiednią ilość. Warto wypróbować kilka farb i wybrać tę, która najbardziej odpowiada, nie traci pigmentu, dobrze kryje malowaną powierzchnię, nie pęka po zaschnięciu. Najważniejsze jest jednak to, żeby dopasować do siebie farbę i medium. Medium może być już wmieszane do farby lub można kupić je oddzielnie i wymieszać z farbą w odpowiednich proporcjach.
Medium upłynniające do pouringu to preparat, który służy do rozrzedzania farby. Do rozcieńczania farby można użyć wody, ale trzeba mieć świadomość, że po zaschnięciu mogą pojawić się pęknięcia oraz że kolory farby nie będą tak samo żywe jak przed rozcieńczeniem, a możliwe także, że wymieszają się bardziej, niż się zakłada. Medium do pouringu jest dodawane do farby dla uzyskania jej odpowiedniej – lejącej – konsystencji. Medium nie zmienia koloru farby. Jego zamiennikiem może być klej, np. stolarski. Zadaniem medium do pouringu, które czasem nazywane jest również fluidem, jest nadanie farbie płynności i elastyczności.
Podłoże do malowania metodą pouring
Wybór podłoża do malowania obrazów w technice pouring jest bardzo duży. Może to być: podobrazie, płyta mdf, płyta hdf, sklejka, deska, metal, plastik, ceramika, kamień, szkło, tworzywo sztuczne. Techniką pouringu można również dekorować meble. Wylewanie obrazów nie sprawdza się na cieńszych podłożach, np. kartonie, papierze, ponieważ zbyt szybko nasiąkają farbą i rolują się. Warto przed malowaniem pomyśleć o przygotowaniu podłoża i pokryciu go gruntem malarskim, primerem akrylowym, gesso, żeby gotowy efekt na obrazie był trwały.
Czego można użyć, tworząc obrazy w technice pouring?
Przed przystąpieniem do twórczej pracy dobrze jest zabezpieczyć pomieszczenie. W tym celu dobrze sprawdzają się: folia malarska, kartony, stare gazety. Technika pouringu jest efektowna, ale praca z nią powoduje bardzo dużo bałaganu. Z pewnością przydadzą się też rękawiczki. Na pewno potrzebne są:, pojemniki do mieszania, zlewania farb, mieszadła, patyki, patyczki lub szpatułki. Niektórzy twórcy używają dodatkowych materiałów, np. oleju silikonowego. Jeśli do farby doda się silikon, po wylaniu na podłożu malarskim utworzą się tzw. komórki – wielobarwne plamy o specyficznym, „organicznym” wyglądzie. Żeby uzyskać taki efekt, można też użyć palnika. Interesująco układa się na obrazie farba z przewróconego lub odwróconego kubka, przelewana przez lejek, durszlak, rozmazana patyczkiem lub dużą, ostro zakończoną siatką.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana