Jaka jest różnica między przeglądem serwisowym a badaniem technicznym pojazdu?
Kontrolowanie stanu technicznego pojazdu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Ponadto tylko w ten sposób można szybko wykryć i usunąć usterki, które w przyszłości mogłyby spowodować znacznie poważniejsze awarie. Właśnie w tym celu kierowcy poddają swoje samochody badaniom technicznym oraz przeglądom serwisowym. Czym różnią się one między sobą?
Badanie techniczne pojazdu – kiedy i jak się je wykonuje?
Konieczność okresowego przeprowadzania badań technicznych pojazdów wynika z obowiązujących przepisów. O tym, kiedy należy je wykonać, decyduje przede wszystkim wiek samochodu:
- nowe auta muszą poddać się takiej kontroli dopiero 3 lata po pierwszej rejestracji. Po pierwszym badaniu technicznym następne wykonuje się po 2 latach;
- pozostałe pojazdy muszą je przechodzić co roku.
Poza tym dodatkowe badanie techniczne pojazdu może zlecić organ kontroli ruchu drogowego, jeżeli istnieje podejrzenie, że auto zagraża bezpieczeństwu na drodze.
Jego przeprowadzenie polega między innymi na sprawdzeniu zgodności numer VIN z dowodem rejestracyjnym. Oprócz tego w czasie tego typu kontroli sprawdzany jest stan szeregu elementów, a zwłaszcza:
- hamulców
- pasów bezpieczeństwa
- szyb, ram, progów
- silnika i układu wydechowego
- zawieszenia
- oświetlenia
- drążków kierowniczych
- opon.
Ponadto zwraca się uwagę na to, czy w aucie znajduje się obowiązkowe wyposażenie, czyli trójkąt ostrzegawczy i gaśnica. Trzeba pamiętać, że to właśnie po takim badaniu oceniane jest, czy samochód nie stanowi zagrożenia oraz czy jest sprawny – na tej podstawie zostaje dopuszczony do uczestnictwa w ruchu drogowym.
Badania takie przeprowadza się na Stacjach Kontroli Pojazdów – takich jak na przykład Bosch Car Service Starościk. Fachowcy mają tam do dyspozycji aparaturę, która szybko analizuje stan wszystkich podzespołów samochodów.
Na czym polega przegląd serwisowy pojazdu?
Przeglądy serwisowe – w odróżnieniu od badań technicznych – nie są obowiązkowe. Nie oznacza to jednak, że nie trzeba ich wykonywać.
Podczas przeglądu serwisowego przeprowadza się między innymi diagnostykę komputerową. Ponadto mechanicy zajmują się wymianą filtra powietrza, płynu hamulcowego, chłodniczego, rozrządu – oczywiście tylko wtedy, kiedy jest to konieczne. Ponadto oceniają stan klocków hamulcowych, zawieszenie i ciśnienie w oponach. Mogą zalecić wymianę świec, klocków oraz tarcz hamulcowych.
Mimo że przeglądy serwisowe nie są obowiązkowe, warto je przeprowadzać. Dają on szeroką wiedzę na temat stanu technicznego pojazdu, ale także przygotowują go do jazdy. Dlatego zaleca się, aby wykonywać je co 30 tys. przejechanych kilometrów. Rozsądną decyzją jest przeprowadzenie takiego przeglądu tuż przed dłuższą trasą.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana