Jak zweryfikować sprawność układu hamulcowego w ciężarówce?
Nie ulega wątpliwości, że układ hamulcowy to najważniejszy element wyposażenia każdego samochodu ciężarowego. Niemniej jednak tak, jak każdy inny sprzęt, pod wpływem eksploatacji oraz wielu innych czynników może on zostać uszkodzony lub zniszczony. Aby zatem zapewnić jak najwyższe bezpieczeństwo podczas jazdy, niezbędna jest regularna kontrola jego poszczególnych komponentów. Jak sprawdzić działanie układu hamulcowego w ciężarówce? Podpowiadamy.
Bębny hamulcowe
Bębny hamulcowe to starsza alternatywa dla tarcz hamulcowych, która nadal spotykana jest w niektórych pojazdach. Do podstawowych części tego typu układu oprócz bębnów zaliczane są szczęki hamulcowe, rozpieracz szczęki oraz sprężyna rozpierającą. Mimo tego, że bębny hamulcowe nie ulegają tak szybkiemu zużyciu, jak tarcze, ich systematyczna kontrola ma ogromne znaczenie dla sprawności układu hamulcowego.
Rutynowa kontrola bębnów polega zatem na zdemontowaniu ich oraz sprawdzeniu ich wszystkich części. W przypadku natomiast, gdy niektóre z nich będą uszkodzone, np. szczęki lub cylinderki hamulcowe, wtedy obowiązkowa będzie wymiana ich nowe egzemplarze.
Płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy to niejako najważniejszy komponent każdego układu hamulcowego. Problemy mogą pojawić się wtedy, kiedy ulegnie on zużyciu lub nadmiernemu zawilgoceniu. Wynika to z tego, że na skutek wody traci on swoją odporność na wysokie temperatury.
Jednym z objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu płynu jest zbyt miękkie hamowanie wymagające natychmiastowej kontroli u mechanika, który przeanalizuje poziom zawilgocenia oraz stan cieczy.
Sprężarka w pneumatycznym układzie hamulcowym
Elementami pneumatycznego układ hamulcowego stosowanego są: sprężarka, zbiorniki sprężonego powietrza, główny zawór sterujący połączony z hamulcem oraz tzw. cylindry hamulcowe.
Do wytworzenia wysokiego ciśnienia konieczna do zasilania układu hamulcowego wykorzystywana jest natomiast sprężarka, która narażona jest na uszkodzenia lub zniszczenia, znacząco oddziałujące na sprawność i skuteczność układu hamowania.
Klocki i tarcze hamulcowe
Zarówno zużycie klocków, jak i tarcz to zjawisko normalne, które może być spowodowane wieloma czynnikami. W związku z tym każdy kierowca musi zadbać o wymianę zepsutych części na nowe, które można zamówić w hurtowni motoryzacyjnej Star Hurt. Przednie elementy powinny być zmieniane co 30-40 tysięcy km, z kolei tylne co 50-60 tysięcy km. O częstszej konieczności wymiany mogą jednak świadczyć sygnały, takie jak wibracje lub hałasy w trakcie jazdy, a także nagrzewanie się felg.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana