Jak zostać agentem ochrony statków?
Chociaż współcześnie skala piractwa jest znacznie mniejsza niż w czasach kolonializmu, a nawet na przełomie XVIII i XIX wieku, na świecie wciąż istnieją rejony zmagające się z tym problemem. Obecnie najwięcej ataków rabunkowych i porwań statków ma miejsce na Oceanie Indyjskim u wybrzeży Somalii, na Morzu Karaibskim i w Cieśninie Malakka, łączącej Morze Andamańskie z Morzem Południowochińskim.
Po dwóch bardzo poważnych atakach somalijskich piratów na amerykańskie statki Sirius Star w listopadzie 2008 roku i Maersk Alabama w kwietniu 2009 roku oczywista stała się potrzeba zapewnienia większej ochrony jednostek pływających w rejonie zatoki Adeńskiej. Na statkach zaczęli pojawiać się ochroniarze, na tym początkowym etapie często działający nieoficjalnie, praktycznie bez żadnych regulacji i bez specjalistycznego przeszkolenia. Obecnie kwestia ochrony statków jest już uregulowana prawnie, a obecność wykwalifikowanych agentów jest konieczna nie tyle ze względu na ryzyko ataku, ale ponieważ wymagają jej ubezpieczyciele.
Praca w ochronie statków
Praca w branży Maritime Security Operative to świetna propozycja przede wszystkim dla byłych pracowników służb mundurowych. Ponieważ wojskowi i policjanci bardzo wcześnie odchodzą na emeryturę, wielu z nich decyduje się na kontynuowanie kariery zawodowej właśnie w charakterze agentów ochrony statków. Perspektywa wysokich zarobków skłania z resztą wiele osób do przekwalifikowania się i poszukiwania możliwości pracy na morzu jeszcze przed emeryturą. Jednak aby dostać taką pracę, trzeba spełniać wiele restrykcyjnych wymagań i posiadać konkretne uprawnienia.
Firmy zajmujące się ochroną statków pływających w strefie wysokiego ryzyka płacą swoim agentom bardzo dobrze, ale mają też bardzo wysokie wymagania podczas rekrutacji – zauważa nasz rozmówca z Centrum Szkoleniowego SCAT w Elblągu. Oprócz wcześniejszego doświadczenia zawodowego oraz udokumentowanych kwalifikacji biorą pod uwagę przygotowanie fizyczne i wytrzymałość psychiczną. Od kandydatów wymaga się dobrej znajomości języka angielskiego dla marynarzy. Oznacza to, że do poszukiwania takiej pracy trzeba solidnie się przygotować.
Kurs na agenta ochrony statków
Samodzielne przygotowanie się do pracy w Maritime Security jest właściwie niemożliwe. Najprostszym sposobem na zdobycie niezbędnych umiejętności i wymaganych certyfikatów jest więc uczestnictwo w specjalistycznym szkoleniu. W Elblągu organizowane są intensywne, 9-dniowe kursy na agenta ochrony statków, w których trakcie przyszli pracownicy ochrony nie tylko uczą się przyszłego fachu, ale też otrzymują przydatne wskazówki w kwestii poszukiwania pracodawcy. Najlepsi kursanci mogą liczyć na rekomendacje w prestiżowych firmach MSO na całym świecie.
Zajęcia realizowane w ramach szkolenia kończą się przekazaniem kursantom wymaganych do zatrudnienia certyfikatów, w tym STCW 95 (niezbędny do pływania na statkach morskich), ukończenia szkolenia z problematyki ochrony statku oraz dopuszczający do pracy z bronią (na podstawie badania psychologicznego). Kursanci obowiązkowo uczestniczą w szkoleniach strzeleckich, TCCC (Tactical Combat Casualty Care) oraz z technik samoobrony i interwencji, odbywają też ćwiczenia praktyczne z procedur i taktyki ochrony statku. Podczas zajęć omawiane są zasady użycia broni podczas działań ochronnych w rejonie zagrożonym. Fakultatywnym elementem szkolenia są zajęcia z Maritime English. Po przejściu kursu uczestnicy wyposażeni są w pełen zestaw dokumentów wymaganych do pracy w ochronie statków, mogą też liczyć na pomoc ekspertów w poszukiwaniu pierwszego angażu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana