Jak zbudowana jest sprężarka powietrza?
Sprężarkę definiujemy jako maszynę energetyczną, której zadaniem jest podwyższenie ciśnienia gazu lub wymuszenie jego przepływu, czyli nadanie mu energii kinetycznej. Najczęściej wykorzystywane sprężarki to sprężarki powietrza. Możemy je dzielić na kilka sposobów, przy czym najczęściej wymieniany jest podział ze względu na budowę. Jednym z rodzajów sprężarek powietrza są wyporowe sprężarki śrubowe – i to ich budowie przyjrzymy się w naszym artykule dokładniej. Konkretniej pod lupę weźmiemy sprężarki śrubowe ze wtryskiem oleju.
System powietrzny w sprężarce
Budowę sprężarki powietrza najlepiej omówić, opowiadając konkretnie o tym, w jaki sposób pracuje. Opowiemy więc o sprężarkach wyporowych, śrubowych, ze wtryskiem oleju – sprężarkach konkretnego producenta: Atlas Copco z serii GA. Zaczniemy od systemu powietrznego. Powietrze jest zasysane do maszyny poprzez filtr wlotowy. Dalej powietrze jest sprężane wewnątrz śrubowego elementu ze wtryskiem oleju, do którego dociera przez zawór wlotowy. Olej wtryskuje się do komory sprężonego powietrza, następnie powietrzno-olejowa mieszanina przedostaje się do zbiornika separatora oleju poprzez zawór zwrotny. Dalej powietrze przechodzi do chłodnicy końcowej poprzez zawór ciśnienia minimalnego. Chłodnica jest chłodzona powietrzem albo wodą. Powietrze pozbawione kondensatu przedostaje się do instalacji.
System olejowy sprężarki powietrza
O system olejowy w sprężarce powietrza dopytaliśmy fachowców z firmy AirService-Install z Warszawy, która zajmuje się między innymi sprzedażą i wynajmem sprężarek śrubowych. Olej, który znajduje się w zbiorniku separatora, płynie dzięki różnicy ciśnień do obejściowego zaworu termostatycznego, chłodnicy oleju, wysokowydajnego filtra oleju aż do zaworu, który zatrzymuje olej przed samym wtryśnięciem go do komory sprężania. W całym procesie sprężania olej pełni kilka funkcji – to funkcja chłodząca, uszczelniająca i smarująca. Dzięki termostatycznemu zaworowi obejściowemu sprężarka bardzo szybko osiąga optymalną temperaturę już po samym uruchomieniu. Zawór czuwa również nad tym, by w okresach niskiego dociążenia chłodny olej omijał końcową chłodnicę. Ważnym elementem jest też wentylator promieniowy. To wentylator o niskim poziomie hałasu, który dostarcza powietrza chłodzącego do końcowej chłodnicy powietrznej i olejowej.
Dodajmy na koniec, że budowa nowoczesnych sprężarek powietrza gwarantuje doskonałą wydajność, elastyczną pracę i wysoką produktywność, a do tego niższe koszty energii przy minimalnych kosztach eksploatacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana