Jak zarejestrować nową działalność gospodarczą?
Założenie działalności gospodarczej to bez wątpienia przełomowy krok w życiu. Początkujący biznesmen musi jednak pamiętać o wielu sprawach i formalnościach, które konieczne są podczas zakładania własnej firmy. Jedną z nich jest jej rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), ale także w Urzędzie Skarbowym oraz ZUS– ie. Podpowiadamy więc, w jaki sposób przeprowadzić ten proces oraz kto może nam w tym skutecznie i profesjonalnie pomóc.
Rejestracja w CEIDG jako pierwszy krok przedsiębiorcy
Według obowiązujących w Polsce przepisów prawnych przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji działalności w CEIDG. Aby tego dokonać musi on złożyć odpowiedni wniosek, czyli CEIDG– 1. Wypełniony dokument należy dostarczyć do właściwego Urzędu Miasta, Gminy lub Dzielnicy. Warto jednak zwrócić uwagę, że wniosek można bez problemu złożyć drogą elektroniczną.
Jak tłumaczą eksperci z Biura rachunkowego Ademi: ,,Po złożeniu wniosku działalność zostaje automatycznie wpisana do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, co wiąże się z nadaniem numeru REGON. Przedsiębiorca zostaje zaś identyfikacyjnie zgłoszony w Urzędzie Skarbowym oraz jako płatnik ubezpieczeń w ZUS’’.
Istotnym faktem jest też to, że osoba zakładająca firmę w chwili wpisania działalności do CEIDG zyskuje numer identyfikacyjny przedsiębiorcy (NIP). W roku 2018 w życie weszły jednak przepisy mówiące o zwolnieniu z obowiązku rejestracji w CEIDG. Dotyczy ono działalności, z których przychody w żadnym miesiącu nie przekroczą połowy wartości wynagrodzenia minimalnego, ale też w sytuacji, gdy podatnik w ciągu minionych 60 miesięcy nie prowadził żadnej działalności. Warto dodać, że rejestracja jest całkowicie bezpłatna.
Rejestracja nowej działalności w ZUS i Urzędzie Skarbowym
Rejestracja nowo założonej firmy w Urzędzie Skarbowym ma na celu przede wszystkim ewidencję odprowadzania podatku od towarów i usług. Samo zgłoszenie, ale też wybór formy rozliczania się z należytego podatku opiera się na przygotowanym wcześniej wniosku CEIDG– 1. O pomoc w rejestracji nowej działalności gospodarczej warto jednak zwrócić się do doświadczonego biura rachunkowego. Dzięki takiemu rozwiązaniu można uniknąć wielu, pozornie błahych problemów w prowadzeniu dokumentacji. Mogą one przynieść jednak niemałe konsekwencje prawne i finansowe. Co istotne, w przepisach wyróżnieni są przedsiębiorcy zwolnieni z odprowadzania podatku VAT. Jest tak w przypadku, gdy przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy 200.000 złotych w danym roku podatkowym. Jeśli chodzi o rejestrację do ZUS, również następuje ona w oparciu o wniosek CEIDG–1. Przedsiębiorca musi jednak osobiście dokonać zgłoszenia pracowników i współpracowników do 7 dni od przyjęcia ich do pracy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana