Jak zaburzenia słuchu wpływają na narząd mowy?
Dzieci, które słyszą w sposób prawidłowy, uczą się mówić prze naśladowanie innych osób. U najmłodszych z uszkodzeniem słuchu jest to ograniczone lub niemożliwe, dlatego napotykają na poważne ograniczenia w rozwoju mowy. Bardzo ważne jest, aby rodzice wcześnie wykryli niedosłuch, aby mogli rozwijać u maluszka zdolności werbalne w takim stopniu, w jakim jest to możliwe.
Od czego zależy rozwój mowy u niesłyszącego dziecka?
Narząd słuchu jest najważniejszym zmysłem w prawidłowym rozwoju mowy. Odpowiada nie tylko za słyszenie i rozumienie słów, które pozwala na ich naśladowanie, ale także umożliwia autokontrolę własnej mowy. Specjalista z Pracowni Diagnozy i Terapii Dziecka w Lublinie podkreśla, że rozwój mowy u dziecka niedosłyszącego jest uzależniony od wielu czynników. Należą do nich przede wszystkim:
– wiek, w którym nastąpiło uszkodzenie słuchu,
– wiek, w którym wykryto wadę słuchu,
– stopień uszkodzenia słuchu,
– moment rozpoczęcia rehabilitacji.
Specjaliści podkreślają, że rozwój mowy u dzieci dzieli na poszczególne etapy, które przypadają na określony wiek dziecka. Możliwe są odstępstwa od tych norm, jednak w większości przypadków okres melodii, okres wyrazu i okres zdania jest wspólny dla większości najmłodszych dzieci. Dlatego tak istotne jest, aby rodzice bacznie obserwowali swoje potomstwo i w razie wykrycia nieprawidłowości, podjęli odpowiednie kroki.
Im wcześniej niedosłuch zostanie wykryty i wdrożone zostaną czynności rehabilitacyjne, tym większą szansę otrzymuje dziecko na prawidłowy rozwój mowy w kolejnych latach. Jeśli żadne czynności nie zostaną podjęte, mały człowiek może nigdy nie wypowiedzieć swojego pierwszego słowa.
Stopień uszkodzenia słuchu a zaburzenia mowy
Rozwój mowy u dzieci niesłyszących w bardzo dużym stopniu jest uzależniony od stopnia uszkodzenia słuchu. Jeśli jest ono niewielkie, mowa ma szanse rozwinąć się prawidłowo bez specjalistycznej pomocy. Takie dzieci mogą mieć nieco uboższy zasób słownictwa lub mieć niewielkie problemy z artykulacją głosek, jednak nie mają trudności z porozumiewaniem się z otoczeniem. Wpływ niedosłuchu na mowę jest najbardziej widoczny w przypadku utraty słuchu w stopniu znacznym. W takiej sytuacji dziecko nie odbiera bodźców z otoczenia i nie ma możliwości ich naśladowania. Pozostawione bez wsparcia rodziców i specjalistów może nigdy nie nauczyć się mówić w sposób zrozumiały.
Jeśli podejrzewasz u swojego dziecka zaburzenia rozwoju mowy, które mogą być związane z niedosłuchem, warto skonsultować się ze specjalistą. Odpowiednio wcześnie wdrożone działania rehabilitacyjne dadzą maluchowi szansę na prawidłowy rozwój i zapewnią udane życie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana