Jak zabezpieczyć tunel przed pożarem?
Tragiczne w skutkach zdarzenia w tunelach Mont Blanc i Tauern w 1999 roku oraz w tunelu św. Gotarda w 2001 były ważnym sygnałem do pochylenia się nad kwestią bezpieczeństwa przeciwpożarowego w takich obiektach. Obecnie wszystkie tunele wchodzące w skład transeuropejskiej sieci drogowej muszą spełniać wymagania europejskiej dyrektywy odnośnie bezpieczeństwa, a proponowane w niej rozwiązania warto stosować również w mniejszych obiektach tego typu.
Problem bezpieczeństwa przeciwpożarowego tuneli
Specyficzna budowa i usytuowanie tuneli sprawia, że w przypadku wybuchu pożaru stwarzają bardzo poważne zagrożenie zarówno dla przebywających w nich ludzi, jak i samej konstrukcji budowli. Jak nauczyły nas doświadczenia wspomnianych we wstępie pożarów, ogień w tunelach rozwija się bardzo szybko, temperatura w ciągu zaledwie kilku minut może osiągnąć poziom nawet 1000oC, czemu towarzyszą nieprzeciętne ilości duszącego dymu. Niepokojący jest także sposób rozprzestrzeniania się ognia w tunelach; podczas wypadku w tunelu pod Mont Blanc ogień błyskawicznie zajmował samochody znajdujące się w odległości nawet 200 metrów od źródła pożaru. Na tragiczny bilans śmiertelnych ofiar tego pożaru, w którym zginęło 39 osób, wpłynął również sposób zachowania niektórych kierowców, którzy nie zdawali sobie sprawy ze skali zagrożenia, przez co zaniechali jakichkolwiek prób wydostania się z tunelu czy nawet ze swoich pojazdów.
Aby zapewnić użytkownikom tuneli odpowiedni poziom bezpieczeństwa, konieczne jest stosowanie zaawansowanych rozwiązań przeciwpożarowych w zakresie ochrony przed ogniem, dymem, a także zarządzania obiektem w sytuacji zagrożenia. Zwłaszcza w tunelach drogowych, użytkowanych jednocześnie przez wielu kierujących, istotne jest stosowanie również systemów ostrzegania o pożarze, ułatwiających przebieg akcji ewakuacyjnej – zauważa nasz rozmówca z warszawskiej firmy STRAŻAK.
Zabezpieczenia ogniochronne w tunelach komunikacyjnych
Poza wymienionymi w poprzedniej części artykułu zabezpieczeniami aktywnymi, w tunelach komunikacyjnych konieczne jest również stosowanie rozwiązań pasywnych, a więc służących bezpośrednio zapobieganiu rozprzestrzeniania się ognia. Konstrukcje tuneli drogowych i kolejowych powinny posiadać ochronę przeciwpożarową w postaci okładzin ogniochronnych, które eliminują termiczne odpryskiwanie betonu i przenikanie gazów ze spalania materiałów podczas pożaru. Zabezpieczenia ogniochronne w czasie normalnego użytkowania mogą dodatkowo chronić konstrukcję budowli przed niszczącym działaniem zanieczyszczeń i wilgoci.
Obecnie stosowane są dwie podstawowe metody tworzenia takich zabezpieczeń przeciwpożarowych tuneli: płyty oraz zaprawy ogniochronne. Tunelowe płyty ogniochronne mogą być wykonane z mieszanki krzemianowo-wapniowo-aluminiowej (np. płyty PROMATECT T) lub silikatowo-cementowej (PROMATECT H). Płyty ogniochronne charakteryzują się świetnymi właściwościami izolacyjnymi i wysoką opornością na szybki wzrost temperatur. Są łatwe w montażu i konserwacji, podnoszą też estetykę tunelu. Zaprawy ogniochronne nakładane są metodą natryskową. Zaprawa FENDOLITE MII produkowana jest z mieszanki wermikulitu, cementu i dodatków podnoszących właściwości ogniochronne, a jej ważną zaletą jest brak emisji jakichkolwiek niebezpiecznych oparów. Choć zazwyczaj rekomendowanym wyborem jest stosowanie płyt, dobór odpowiedniego rozwiązania zawsze powinien odbywać się indywidualnie dla danego zastosowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana